onsdag 27 maj 2009

Det är precis det jag gör



Idag har jag "sprungit" på wabi-sabi.

En japansk lära om en livsstil.

En till - tänkte jag lite trött och uppgiven. Vi har ju stött på många läror som blir trender. Sedan försvinner dem ganska spårlöst. Men nyfiken som jag är började jag googla mig på wabi sabi och har upptäckt att jag redan lever enligt lärans grundstenar. Ingenting är perfekt och ingenting är varaktigt. Rensa ut, var rädd om det du redan har, även om det är gammalt och slitet. Förenkla tillvaron genom att göra ditt hem bekvämt för dig och inte för grannens beundran. Feng shui, hållbar design och frivillig enkelhet i ett och samma paket. Det känns märkligt att upptäcka att de senaste åren har man levt enligt en urgammal japansk filosofi utan att ha en sussning om det.

Många gånger har folk höjt på ögonbrynen när de fick höra om hur lite pengar vi egentligen har. Hur klarar vi oss utan dyra prylar? Thailandsresor mitt i den kalla vintern? Hur kan vi leva så här? Det är ju så... fattigt.


***


En man satt och fiskade vid kajen när en annan man kom förbi.

- Du skulle ha en båt så att du kunde komma längre ut och få mera fisk - sa den andre.
- Varför skulle jag det?- frågade mannen.
- Jo då skulle du kunna sälja fisken, tjäna mer pengar och anställa folk som fiskade åt dig.
- Varför det? - frågade mannen igen.
- Jo, då skulle du kunna bli så rik att du inte behövde jobba alls och då kunde du göra precis vad du ville.
- Men det är ju det jag gör - sa fiskaren...

3 kommentarer:

Ancan sa...

Så underbara tankegångar !
Känner att även jag lever enligt mycket av det redan.

Det går att leva på väldigt lite pengar, utan att "gå under" - been there - than that:-)

Jag valde ju att endast jobba halvtid under hela barnens uppväxt, för att finnas där när de kom hem från skolan. detta för att på ngt vis kunna kompensera deras förlust av sin pappa.
Visst var det tufft ofta, men värt varje slitig sekund!
Särskilt nu när jag kan sitta o se resultatet av det hela. Jag har fått två underbart fina vuxna barn.

Anonym sa...

Härliga ord ifrån dig kära bloggar vän! Här hittar jag lugn och ro i vardags stressen som jag håller på och lär mig att ej ta på för stort allvar. Det går sagta men säkert framåt!
Ha de gott!

//Cissi

smultron sa...

Vi lever på lite pengar också och jag tycker vi har så mycket...

Jag blev förvånad att det fanns nånting som kallades Feng shui. jag hade ju redan anammat mycket av det.

Stor igenkänning i ditt inlägg.