måndag 12 januari 2009

Pizzabullar



För några år sedan, när barnen åkte på olika utflykter med skolan, bakade jag mina pizzabullar på löpande band. Det visade sig nämligen att dessa bullar var klara vinnare i matsäcken. Jag testade olika pastasallader, pannkakor och mackor men pizzabullarna segrade matsäck efter matsäck.

Jag brukar göra vanlig vetedeg som man har till till ex kanelbullar. Jag utesluter så klart socker, kardemumma och annan smaksättning och istället saltar jag degen. Vid något tillfälle försökte jag baka med pizzadeg men den var alldeles för torr. Nej, bulledeg ska det vara och basta. Istället för kanelfyllningen har jag tomatsås, ost och skinka. Sedan rullar man degen, skär i skivor och bakar precis som vanliga kanelbullar.

Jag brukar frysa in bullarna för att ha dem till hands när det är dags för någon utflykt. Till och med korta vinterutflykter förtjänar en pizzabulle och en varm kopp te.

8 kommentarer:

Maria sa...

Gör det till middag någongång då och då...

Anonym sa...

Vad smart! Men jag som inte ens brukar baka vanliga kanelbullar, hur ska jag klara detta ...? ;-)

Maria sa...

NEJ! Inte dåligt samvete, det vill jag inte ge!!

Maria sa...

Hej igen!
Jag tror bestämt att din latmask åkte på semester till mig idag eftersom jag varit en segdeg hela dagen =) Snart skickar jag vidare den! =)

Anonym sa...

Vilket bra förslag! Synd att jag inte längre behöver göra matsäck till barnen mina, de är så stora nu. Men dina pizzabullar ska jag nog testa själv ;-) Smart!

Anonym sa...

OJ VILKET FANTASTISKT BRA TIPS. DET TACKAR MAN FÖR
/EMMA

Anonym sa...

Men gud vilken smart idé! Det ska jag testa inför barnens idrottsdag på torsdag! Tack för tipset! Såg dina nyårslöften här till höger...
Några av dem kan jag kopiera rakt av.
Fantastisk bild ovan.
Jag håller verkligen med om att januarisolen är älskvärd. Sååå efterlängtad här på mina breddgrader.

Anonym sa...

Första gången jag smakade pizzabullar var när en brevkompis kom och hälsade på hos mig någon gång på 80-talet. Mums! Men nu var det länge sen jag gjorde några, men det vore ju smart att baka & kunna ta med till stugan när vi är där och jobbar.