torsdag 4 december 2008

Brödrecept




Jag har lovat mina bloggvänner Soffy och Birgitta ett brödrecept. Själva receptet kommer från en underbar bok som heter "Bröd för alla sinnen". En ren njutning för alla brödälskare. Surdegsbröd smakar väldigt gott men surdegen kräver lite tid och omtanke. Det här receptet ger något förenklad surdeg som är svår att misslyckas med.

Varsågoda....

Lantbröd med surdeg (2 stycken)

Dag 1

1/2 pkt jäst
3 dl vatten, 37 rader
3 dl rågsikt

Dag 3

7 dl vatten, 37 grader
1/2 dl olja
1-1,5 msk salt
ca 2,3 l rågsikt


Dag 1

Smula jästen i en bunke. Häll på vattnet och rör om. Blanda i mjölet. Täck över och låt degen stå i rumstemepratur 2 dygn.


Dag 2

Blanda ytterligare 0,5 dl rågsikt efter första dygnet.


Dag 3

Tillsätt vatten, olja och salt. Arbeta in det mesta av mjölet till en smidig deg. Spara lite mjöl till utbakningen. Låt degen jäsa övertäckt ca 1 timme.

Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela i två delar och forma till två ovala bröd. Lägg dem på bakplåtspapper på plåt och låt dem jäsa övertäckta 30-40 min. Sätt ugnen på 250 grader.

Snitta brödet och sätt in plåten i nedre delen av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda bröden i ca 45 min. Låt dem kallna på galler utan bakduk.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Tack så mycket! Och tack för receptet, ska verkligen testa detta bröd. Kram!

Anonym sa...

Perfekt, detta ska testas! Tack för receptet ;-)
Undrar om brödet redan är slut..?

Birgitta sa...

Tack så jättemycket, måste försöka baka detta bröd, även om det är ett långtidsprojekt och kräver planering. Men smaken är mödan värd. Kramar Birgitta och ha en skön andra advent.

Unknown sa...

Åhh,så fina surdegsbröd du bakat,dom ser verkligen goda ut!

Tack för ett fint recept,det måste jag med prova på..finns det något godare än hembakat bröd..och så doftar det så gott!

Önskar dig en mysig andra Advent,
ha det så gott!

Kram Maria

Anonym sa...

Tack! Jag blev också så nyfiken på receptet!

Kram!

Bakrecept blogg med delikatesser sa...

Låter inte så dumt! Får provas på här i hemmet.

Bröd recept sa...

Ser riktigt gott ut! Tack att du delade med dig av receptet, för detta ska jag pröva på snart.