tisdag 4 november 2008

Ärliga veckan



För några dagar sedan skrev jag om konsten att vara ärlig mot sig själv. Någon dag senare snubblade jag över en artikel om Kierkegaard. Den kom som på beställning, som bekräftelse på mina egna tankar och funderingar. Eller snarare sagt som bränsle för tankarna!

"Kierkegaards filosofi går ut på att man ska hitta sin egen mening med livet och lyssna efter vad man själv känner och tycker i stället för att stelna i en form"

Och idag... Idag har jag varit extremt ärlig, så ärlig att tårarna rann på mig. Jag har levt med en lögn halva mitt liv. Det började för ganska många år sedan då jag utbildade mig till Pedagog. Redan under min första praktik på en förskola kände jag att fy fasen, det är inte jag. Jag ville avbryta utbildningen. Det berättade jag för min handledare samt min lärare och båda två tyckte att var naturligt att känna så här! Att jag hade så bra kontakt med barnen och att jag var allmänt så duktig, hade enorm kapacitet. Istället för att lyssna på mig själv, lyssnade jag på dem. Jag fullföljde utbildningen, fick en fast tjänst på en förskola och jobbade där i ganska många år. Under de åren mådde jag fruktansvärt. Jag fick anstränga mig för att låtsas att jag trivdes med jobbet när jag i själva verket fick feber av att bara titta på barn. Det gick så långt att jag började avsky barn men sådant ska man inte säga högt. Det är tabubelagt i vårt samhälle. En människa, framför allt en kvinna, förväntas älska dessa små liv annars är hon, tfi, en häxa.

Situationen blev ohållbar och jag tog friår för att reda ut den och fly mitt obehagliga arbete. När friåret tog slut så sa jag upp mig och lovade mig själv att aldrig mer jobba med barn. Eftersom jag hade sagt upp mig då blev jag så klart arbetslös och tvungen att söka nytt jobb. Men det enda jag kan göra är faktiskt att pedagoga. Arbetsförmedelingen tyckte det också och jag blev tvungen att söka den ena tjänsten efter den andra.

Idag har jag varit på ett möte med Arbetsförmedlingen. Jag gick dit med en isklump i magen. Jag var så rädd för att min handläggare skulle visa några översittarfasoner, gnälla på mig att jag inte har sökt tillräckligt många tjänster. Men inget att detta hade hänt. Någonstans under mötet, med skam på kinderna, berättade jag om hur jag avskyr att arbeta med barn. Och vet ni vad han sa? Att det var synd att jag inte sa det tidigare för då skulle han låta bli att skicka lediga tjänster till mig. Jag började lipa och han kom med näsdukar.

Nu behöver jag inte låtsas längre om hur mycket jag tycker om att jobba med barn. Nu har jag sagt det, nu kan jag andas ut. Ärligheten är ibland så smärtsam men ack så befriande. Att gå med saker undanstoppade någonstans i själen är väldigt utplånande. Det är ett stort steg för mig men jag hoppas att det är början på något positivt i mitt liv.

8 kommentarer:

Lady Stalker sa...

Tack för det här inlägget, Anna!
Här pekar du på det mest centrala av allt: vår egen vilja och vår egen kraft att faktiskt påverka våra liv. Att sluta leva med en lögn.

Jag tar till mig varje ord, och ska fundera på hur det kan appliceras i andra fall.

Vad underbart att du sade som det var!

Önskar dig all lycka med det du verkligen vill göra.

Varmaste kramarna!

Laila sa...

Heja dig!!!
Det var modigt gjort!
Vi borde bli mycket bättre att resoner och lyssna på oss själva.

Underbart att läsa dina rader. ♥

Lallis - liv och leverne sa...

Du.
Det är stort. Jag tycker att det är så stort det du har gjort nu.
Ärligt. Men mest mot dig själv.
SÄkert jobbigt i vissa bitar, men du kommer att andas lättare och må bättre. Helt klart.
Underbart inlägg!
Och en stor kram från mig till dig.
/Lallis

Jeanette Nord sa...

Tack för ditt underbara inlägg Anna! Du är en modig person inte bara mot din handläggare och mot oss alla som läser och beundrar din blogg utan allra mest är du modig mot dig själv. Och det är svårt för det kan göra så förtvivlat ont. Ont, att erkänna för sig själv att man levt på en lögn och väldigt länge försökt intala sig att den lögnen var en sanning. Kanske så länge att man inte längre minns vad sanningen var. Man känner bara ett tomt svart hål där sanningen skulle ha varit.

Jag beundrar dig min vän och önskar dig lycka till mot ditt nya "liv".

Och vet du vad? Pedagoger behövs i otroligt många sammanhang. Pedagogik handlar om kunskapen om att "förmedla och lära ut". Det finns inget likhetstecken mellan pedagogik och just barn. Släng upp ordet pedagogik i luften och skärskåda det från alla håll, hitta nya synvinklar och nya användningsområden! Tänk pedagogik kombinerat med din kreativa sida - vilka möjligheter kan öppna sig där? Du kanske ska hjälpa människor att hitta sin inre kreativitet - till det behövs pedagogik min vän! Och dagens stressade människor behöver hitta tillbaks till sig själva och skapa något eget - oavsett vad det är - för att få känna njutningen och tillfredställelsen av att ha slutfört "ett projekt" vars resultat blev något konkret. Kan du kanske gå ett steg längre och kombinera pedagogik, kreativitet och fotografi?

Du har så mycket klokskap - se bara på alla dina kloka inlägg på bloggen.Din klokskap kommer att leda dig rätt för att du är just du. Anna en unik person!

Stor kram
Jeanette

Anonym sa...

Grattis!

Vilken tur att du mötte en person som förstod vad du sa.

Lycka till på den fortsatta vandringen!

Y sa...

Hej,
Ville bara säga att det måste kännas fantastiskt bra efter mötet på arbetsförmedlingen! Va' skönt när det finns människor som är mänskliga och som förstår! Jag är själv lite i samma situation just nu, arbetslös...håller på att försöka starta website osv.
Jag önskar dej lycka till i fortsättningen!

Anonym sa...

Din text sticker in en kniv in till det inre jaget! Tycker du är inte bara ärlig utan modig som skriver detta på din blogg. Tror det är väldigt många som "lever en lögn". Just inom arbetet och att vad andra tycker och säger på arbetet som ofta styr över saker som verkligen är din/min/vår ensak. Vi går runt och ikläder oss ilka roller beroende på var vi befinner oss. Kanske därför som "firmafesten" kan bli så avslöjande, då två roller kan kollidera. Fasen, jag känner att jag vill tänka efter mer.
Du fick igång min skalle rejält, tack för det.
Jag ska försöka formulera eget inlägg. Vill veta om det är okej om jag länkar till detta inlägg som referens? Hinner nog inte komma med mitt inlägg förrän i helgen.
Men gillar skarpt vad jag läser :-)

Anonym sa...

Så bra du skriver! Det är så himla lätt att bara följa med, helst om man läst till något. Jag själv känner mig kluven till att jobba som klasslärare, jag jobbar mycket hellre med en grupp elever eller som assistent. Men det är svårt, jag kan ju heller inte tacka nej till jobb..
Ett mycket modigt inlägg om en mycket viktig upptäckt! Vilken bra handledare!