torsdag 13 november 2008

Hjälten på granngården

Tvärs över min gata växer det täta slånbärsbuskar. När buskarna har tappat sina löv så händer det något märkligt. Varje vinter växer det nämligen äpplen på buskarna.

Mutation må man tro?

Genmanipulation?

Nej.

De växande äpplen är inget annat än vanlig mänsklig empati som börjar bli alltmer ovanlig i våra råa tider. Någon av mina grannar hänger äpplen på buskarna för att hjälpa rådjuren och fåglarna att klara av vinter.

Att bry sig om andra, oavsett om det är människor eller djur, är en av de finaste egenskaper en människa kan besitta. Sådant griper hårt om mitt hjärta och i mina ögon blir grannen till en hjälte.

5 kommentarer:

Anonym sa...

I mina ögon med.
Och glömskan som du skriver om i ett annat inlägg har jag också drabbats av......kan det vara åldern , tro?!

Tack för dina ord inne hos mitt...behöver dem så väl just nu.

Kram
Clara

Lallis - liv och leverne sa...

Härligt!:)
Och en fin helg, goa du.
Kram Lallis

Anonym sa...

Håller med dig, det är fint. Omtanke om andra levande är en fin egenskap :-)
Empati och humor är två fina mänskliga egenskaper.
Tack för rabattipset angående Fotomässan! Alltid trevligt att ha en rabattkupong i fickan ;-)

Lady Stalker sa...

Vilket fint inlägg! Då tror jag att min äldste son, Tolvåringen, stiger ytterligare i din aktning: Han värnar enormt mycket om småfåglarna utanför husknuten, och utfordrar dem bestämt redan nu.

Kramar!

Laila sa...

Å va härligt!
Njut av dina fina djur runt knuten