lördag 13 september 2008

Min polska sockerskål



Tänk er att ni ska flytta utomlands, troligen för alltid.
Vad skulle ni ta med er då?

Det är faktiskt inte alls så lätt att prioritera och bestämma vilka saker som ska få plats i ens väska. Jag packade en del böcker, några foton och (!!!) julgranssaker. Samt en handmålad sockerskål. Jag tror att jag ville ta med mig en del av min polska vardag hem till Sverige. Jag minns faktiskt inte riktigt.

Länge använde jag sockerskålen som ... ja, en sockerskål. Men en dag råkade min ex-man ta sönder den och slängde skärvorna i sophinken. Det skulle han inte göra. Jag blev rasande och han fick laga ihop min fina polska sockerskål. Som tur var så gick det skapligt bra men sockerskålen har fått gå i pension. Den har blivit för skör.

Sedan dess har jag flyttat ytterligare några gånger. Sockerskålen med. Varsamt inlindad i många tidningar och handdukar har den följt med mig från lägenhet till lägenhet, från stad till stad. Istället för socker förvarar jag 5 dollar i den! Pengarna fick jag som dricks på mitt första riktiga jobb :)




4 kommentarer:

Maria sa...

Fint att du sparar det minnet fast det är trasigt och skört!
Trevlig lördagskväll på dig!!

Anonym sa...

Du måste läsa Katerina Janouch bok om hennes flytt/flykt från Tjeckoslovakien. Den innehåller helt underbara skildringar om ett hemland som hon minns tillbaka till och ett nytt hemland som hon försöker sluta till sitt hjärta. Jag tänkte på dig hela tiden när jag läste boken.
Det är inte ofta jag är ute på bloggrunda nu för tiden. Men så såg jag dig bland säljarna på Signerat och klickade hit mig. Jag behövde en Annados idag! Kram!

Ninni sa...

Jag förstår dig helt! Även om vi bara flyttat tillfälligt så vill man ju ha en del av det gamla vanliga livet med sig. Kanske som någon slags trygghet och påminnelse om det gamla hemmet. Jag släpade med mig en korg som min mamma målat som jag har akvarellfärger och penslar i:-)
Kram Ninni

Anonym sa...

Vilken fin skål! Förstår att du vill värna om den ... Härligt att bevara minnen så!

Har inte tittat in på ett tag, jag har varit ute och rest. Reseblogg hittar du i länken.

Kramar!