onsdag 20 augusti 2008

Världen enligt tonåring



Alla andra får mycket mer pengar, alla andra får sminka sig hur mycket de vill. Alla andra får vara ute till minst elva på kvällen. Jag är för det mesta orättvis.

När alla andra argument inte hjälper så tar dottern det tunga vapnet fram och stönar:

Du förstår ju ingenting...

Jag har blivit en tonårsmamma. Att vara småbarnsförälder är bara en uppvärmning ska jag säga er! Att handskas med envisa tonåringar som tror sig veta allt och känner sig illa behandlade av världen, livet och alla över 25 år är på gränsen till det omöjliga.

Jag klär mig otrendigt. Dottern vill klä mig i leggins och tajta tunikor. Men jag är övertygad att om jag faktiskt gick klädd som en tonåring så skulle jag få höra att jag är för gammal för leggins och tajta tunikor.

Jag har för långt hår. Det är pinsamt.

Jag är jobbig för jag kräver att hon är hemma från stan senast klockan 20. Alla andra får vara där hur länge de vill.

Idag ringde jag till en annan mamma vars dotter ska sova över hos oss. Vi började prata och det visade sig att den andra tösen inte heller får vara på stan efter klockan 20. Hallelujah! Jag är inte den enda föräldern som förpestar tillvaron för en tonåring.

10 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Då finns hjälpen o stödet här för dig!! Min bloggvän som startat siten http://www.1318.se ;).

Jag känner så väl igen det här... "alla andra minsann". Men i skolan o klassen i stan så hade vi föräldragrupp där vi ventilerade allt. Vi pratade om regler o kom underfund med att vi egentligen hade alla samma tankar. Vi bestämde oss för att hålla samma regler allihopa.

Skit kul för oss föräldrar men skittufft för alla ungar ;).

Så kolla du runt med föräldrarna o be läraren ta tag i detta på föräldramötet.

Bamsekram

Karins fotoblogg sa...

Vilka underbara bilder du tar! Särskilt den med nyckelpigan!!

Och Grattis till körkortet!

Anonym sa...

Hej Anna!

Tim klarade mc-kortet idag så nu är det dubbel glädje!

Hälsningar Martin

Birgitta sa...

Ja, den tiden känns som ett minne blott och har förljuvats med åren. Tuff tid sannerligen, men jag tror på dina omsorger och det gör hon så småningom också. Vad skönt att ha en förälder som bryr sig. Kramar Birgitta och jag förstår känslan av att ha klarat körkortet. Frihet och självförtroende.

Anonym sa...

*haha* Ja man kommer ju ihåg själv hur det var att vara tonåring, alla andra fick och mina föräldrar var förståss töntiga även om alla våra kompisar tyckte att de var coola :)

Anonym sa...

*haha* Ja man kommer ju ihåg själv hur det var att vara tonåring, alla andra fick och mina föräldrar var förståss töntiga även om alla våra kompisar tyckte att de var coola :)

Anonym sa...

Ha ja du jag har ju två st tonåringar men den ena är sambo och den andra går i skolan i Stockholm. Så jag har nog ovanligt mogna tonåringar. Eller? Det är en härligt jävlig tid med mycket tjat och idiotförklaringar. Men jag skulle inte vilja mista den för allt smör i småland. Fast jag numer får ta fighterna lite på avstånd. Karin bor hos en jättebra familj i Saltsjö-Boo dom jag faktiskt hittade på Sysidan.se och Mimmi är sambo med sin Andreas i Norrtälje. Ha de jättegott Anna och njut av tonårstiden den försvinner fortare än du tror!

Många regniga kramar från Annette i Granbergsdal

Anonym sa...

Jag var visserligen inte ute och rände så mycket, men jag var verkligen jobbig på andra sätt. Och inte kände jag att min mamma förstod mig på något sätt! Eller min pappa...Men jag tror inte något hade hjälpt, de var bara jobbiga under den tiden. Det är ju hormonerna som spökar, och jag minns hur mkt jag ångrade en del jag sa, men kunde ändå inte säga förlåt.

Hälsa din dotter att hon ska vara glad att ha en ung mamma, min mamma var över 50 när jag i tonåren!

Selmas småprat sa...

Jag brukar köra med att "vissa saker får man och vissa saker får man inte, och det är egentligen ganska jämt fördelat om du tänker efter"............det brukar funka oftast...........än så länge :)

Jeanette Nord sa...

Två själar samma tanke? Även jag skrev tonårstankar idag! Håller helt med dig. Fast min äldsta flyttade till internatskola i helgen och jag saknar henne sååååå!

Underbara bilder Anna!

Kram
Jeanette