söndag 13 juli 2008

Om att skapa

Jag sitter just nu och jobbar med mitt nästa återvinningsprojekt. En del av det är att måla om en papplåda. Det låter hur enkelt som helst och jag vill nästan säga " titta, en papplåda, lite färg och vips!". Men så enkelt är det inte. Jag har jobbat med min låda i nästan en vecka. Först för att laga skavanker och nu håller jag på och grundmålar den.

Man kan lätt tro att återvunna ting är lätta att åstadkomma. Det låter så enkelt när vi pratar om att göra nytt av gammalt. Något man gör på sekunden, utan att tänka till. Klipper sönder en tröja, häller på lite färg, syr ihop några lappar.

För mig är återvinning ett sätt att blåsa nytt liv i bortglömda, livlösa saker. Jag vill inte skapa skräp av skräp. Men jag tar gärna andras skräp och förvandlar det till vackra ting. Vackert enligt mig är inte alltid vackert för andra. Jag tycker dock att det är viktigt att skapa sådant som jag själv tycker om. Då lägger jag mitt hjärta i det jag gör. För om jag skulle göra saker som jag inte tyckte var vackra så hur skulle jag kunna förvänta mig att andra gillade dem?


Återvinning är inte bara en miljötrend. Det är unik design, konst och hantverk som kräver tid och hårt arbete.

Skaparprocessen är lång. Först kommer själva idéen. Det är bara en rå och obearbetad tanke. Jag går runt med min tanke och formar om den till ett projekt. Det kan ta timmar och det kan ta dagar. Ibland veckor. Sedan försöker jag förverkliga idéen. Ibland visar det sig att till ex färger som jag har valt, stämmer inte. Jag måste börja om själva tankeprocessen. Jag sprider färger, tyger, papper, verktyg runt omkring mig och föröker hitta nya lösningar. Sätter igång på nytt. Skapar bit för bit för att till slut känna den oerhörda glädjen av att bli klar!!!!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det syns på resultatet att du lägger ner massor av arbete på det du gör. Inte bara praktiskt. Och det syns också att du gillar det du gör.

Maria sa...

Håller med...bara kloka ord!!

Ibland svårt att beräkna sin arbetstid, när man går omkring och klurar på nya idéer mest hela tiden...

Mona sa...

Det är just på grund av alla klokheter du skriver om som jag tycker du ska ta ordentligt betalt för dina alster. Dina saker är unika! Stolt som en tupp bar jag "din" marina väska på Centralen i Stockholm väl medveten om att INGEN annan har en likadan.
Kram / Mona

Anna sa...

Va fint du skriver Anna. Jag tycker väldigt mycket om din blogg. De flesta läser jag inte vad det står utan tittar bara på bilderna, men din läser jag. Du berör. Bara så du vet!

Och ja, jag går alltid in i recycle shop efteråt och letar efter "min" axelbandsväska!

Lisa