fredag 4 juli 2008

Köttbullatips



Det minst roliga med köttbullar (enligt mig) är själva stekningen. För mycket fet, för mycket os och inte så sällan brända på någon sida köttbullar.

Numera steker jag mina köttbullar inne i ugnen. Jag lägger dem på en plåt. Det behövs inget fet på plåten eftersom köttfärs innehåller själv ganska mycket av den varan. Efter ca 20 min i ca 200 grader är allt klart. Under den tiden kokar potatisen och det enda som kräver min uppmärksamet är sås och sallad.

I mina köttbullar brukar jag använda kruska kli istället för ströbröd. Mycket nyttigare (och billigare). Jag smaksätter köttbullar lite efter humöret. Idag har jag blandat basilika och feta-ost in i färsen. Till sist strödde jag sesam över köttbullarna.

Mora Träsk har gjort en låt som ALLTID går hem hos ALLA förskolebarn. När jag jobbade på förskolan var Köttbullelåten den mest spelade. Om och om igen. Om sanningen ska fram så går den låten hem även hos mig. Så här får ni ett litet klipp för att lyssna på medan ni rullar era bullar.


5 kommentarer:

Mona sa...

Jaså, är det Mora Träsk som har gjort den låten. Jag har hört den förut och den går hem hos mig med. För att fortsätta på dina tips så vill jag tillägga att om man som jag ogillar att diska plåtar så kan man lägga ett bakplåtspappaer i plåten så slipper man den proceduren.
Kram / Mona

Anonym sa...

Köttbullar köttbullar ge mig mera...jo jag kan den och den sätter sig som klister i huvudet:)
Nu till något annat ätbart: min far har berättat om en maträtt som min farmor brukade laga. Det är en "pudding" (gratäng?) med morötter vars recept är polskt. Vi har nämligen polska rötter på min farfars sida. Ett par generationer bakåt, från farfar räknat, så kom de över (som krigsfångar?) att bygga Göta Kanal. Så jag är litelitelite polsk! Känner du till någon maträtt som görs i ugn med morötter? Det skulle vara så kul att kunna laga detta till pappa!

Maria sa...

hej
Tck för tipset. Jag har provat, men inte med en hel plåt. Det behöver vi med mina storätare av köttbullar.

Anonym sa...

Ha, ha, Mora träsk, ja de får till ganska skojiga låtar... för de håller väl fortfarande på?
Köttbullar i ugnen, ja det ska jag testa. Tack för tipset! Blir lite splittrat, jag löser nämligen Melodikrysset, medans jag far runt på bloggar...
Ha en skön helg (även om vädret ska bli regnigt...).

Sömsmånen sa...

Den nya bloggen är jättesnygg!