söndag 13 januari 2008

Spaghetti


Bild: Anna Stilla

Ska spaghetti få äran att bära namnet "räddare i nöden" eller är det en ren köksfrustation? Jag har hört historier om ungkarlar som lever på spaghetti och ketchup men ärligt talat vet jag inte hur dom bär sig åt.

För om jag ska koka spaghetti så uppstår det en rad problem. Det första är HUR MYCKET spaghetti ska jag använda. Jag brukar koka alldeles för mycket. Eller alldeles för lite. Jag använder mig av ögonmåttet. Jag har sett särskilda mått avsedda för spaghetti men jag är lite misstänksam. Jag tror nämligen att alla mått i våra kök är tänkta för småfolket. Ta till exempel riset. Om man vill ha typ 4 portioner så ska man ta så många dl ris och så många dl vatten. Om jag följde dessa instruktioner så skulle riset räcka till hälften av familjen. Jag måste alltså dubbla allt. Samma sak med pulversåser (riktiga räddare i nöden). Det sägs att en påse pulver räcker till 3-4 portioner. Inte i min familj. Därför köper jag inget spaghettimått. Det kommer att lura mig.

Problemet nummer två är av ännu känsligare natur. NÄR är spaghettin klar? Det ska vara al dente men när är det då? Gränsen mellan för hårt och sönderkokt är nämligen hårfin. En av mina vänner som råkar vara en extremt duktig kock berättade om klibbtestet. Testet utför man på följande sätt: ta en spaghettitråd ur det kokande vatten (akta era händer och använd gaffel, till ex). Gör en lätt rörelse med armen och kasta spghettitråden uppåt. Fastnar den i taket så har ni tur, er spaghetti är precis al dente. Ramlar den ner på golvet så får ni koka den lite till. Ja, kanske inte den från golvet. Den får man faktiskt slänga. Eller ge till hunden.

Vid ett tillfälle fick mina barn syn på mig när jag utförde klibbtestet. De blev genast förtjusta i det och ville testa själva. Några minuter senare hängde det ett antal spaghettitrådar från taket. Några andra låg på golvet. "Mera, mera" - ropade barnen. Sedan dess råder det förbud mot klibbtestet i mitt kök.

Men ni får gärna testa!

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag gjorde klibbtestet mot kylskåpsdörren när jag gick i mellanstadiet och började matlagningsexprimentera. Men inte nu längre...

Mitt bästa tips är att ställa klockan ett par minuter kortare än vad som står på paketet, pastan brukar "efterkoka".

Ris höftar jag alltid, man kan inte lite på de konstiga måtten på paketen!

Maria sa...

Hej
Jag vet aldrig heller hur mycket jag ska koka av varken pasta eller ris. Jag har märkt att pastan nästan alltid tar helt slut men riset blir det över av.Sen blir det små risskålar i kylskåpet som man kan äta sen ...

Mona sa...

Jag brukar göra klibbtestet mot skåpluckorna istället. Då slipper man ha spagetti hängande från taket.

En del ris i dubbelt så mycket vatten. Sedan dubblar man portionsanvisningen på paketet. Då blir det bra i min familj, oftast.

Kram / Mona

Anna Stilla sa...

Jag antar att min version av klibbtestet (med taket inblandat) är något mer avancerad än klibbtestet kontra skåps- och kylskåpsluckor :)))

Numera fiskar jag upp en tråd, spolar med kallt vatten och gör det enklaste: munprovet.

Maria sa...

Jag ställer klocka eller kollar bara tiden ungefär. det brukar gå bra...men jag kanske inte är så noga med perfekt spagetti. Låter ju så klibbigt med spagetti i taket eller någon annanstans så det avstår jag. Om jag är osäker så brukar jag smaka på pastan.
Jag kokar också oftast för mycket av både pasta och ris, men det går ju bra att sno ihop till något annat när dte blir rester.
Ha en bra dag!

Skatan sa...

Ha-ha! Här är en till som brukar kasta spagetti i taket...en kollega till mig skulle bjuda på spagetti i mellandagarna när vi var inne på jobbet samtidigt. Han dammade fast en spagg i kylskåpsdörren...det tog en stund innan jag förstod vad han höll på med. Emellertid kan jag meddela at också det fungerar bra (och gör det enklare att hålla rent!).

God kväll.

Anna Stilla sa...

Hej Skatan!

Trevligt att Du tittar in. Jag kan tänka mig att man blir en aning konfunderad när man för första gången får se någon utföra klibbtestet :)

Jag blir nästan sugen på att prova använda mig av kylskåpsdörren. Det gäller bara att komma ihåg att plocka testresultat efter sig.

Anonym sa...

DETT VAR jätte gott och jätte fin bild och kom ihåg att du har alltid en del va mitt hjärta min älskling men om man räknar med dawids så har du två hjärtan okejj :-)

Anna Stilla sa...

Tack min fina tös! Du är den bästaste dottern!