tisdag 22 januari 2008

Problematiskt segt


Foto: Anna Stilla

Oj, vad vi är sega idag. Inget går som jag har väntat mig och jag ställs inför olösliga problem.

Problemet nummer ett heter tvättbräda. Jag behöver en sådan till att tova ull. Hos Panduro kan man köpa en förkrympt tvättbräda och jag letar efter en tvättbräda i en vanlig tvättbrädestorlek. Hittar jag en sådan så kan jag kalla den för ett historiskt fynd.

Problemet nummer två heter guldlamé. Jag vill sy i guldlamé men min symaskin verkar vara allergisk mot det här tyget. Jag är ägare till en relativt gammal symaskin som är helt mekanisk. För något år sedan pratade vi om att köpa en ny men jag gillar inte att symaskiner är datastyrda och har massor med olika diplayer. Om min symaskin går sönder så kan Magnus, med stor sannolikhet, laga den. Om en sådan modern symaskin går sönder så går den sönder för gott.

Det är kanske så att när min symaskin byggdes så fanns det inte något som hette guldlamé?

5 kommentarer:

Frida sa...

Har du kollat på någon loppis efter en tvättbräda? Jag brukar ofta se såna..

Anonym sa...

Tack för de fina ord du lämnade hos mig!

Tänkte precis som fru b, loppis. Har inte kommunen nån "återvinning" i Eskilstuna? De brukar ha sånt. Prova annars att sätta upp en sökes-lapp i trappuppgångar etc. Gamla tanter brukar spara på det mesta...

Anonym sa...

...och så tänkte jag ju svara på din fråga! Jag har en liten mini-resväska ( barnmodell) som min mammas faster hade till skolan. Där har jag brev, små saker...Jag lider av svår nostalgi :)

Jeanette Nord sa...

Hej Anna!
Roligt att läsa om dina "ulliga" vedermödor....det är ju mitt favoritmaterial också. Följer med spänning ditt kardande. Jag har en god vän vars syster föder upp får så jag kan, om jag vill, ha i princip obegränsad tillgång. Men jag vet inte hur jag ska hantera den. Hur tvättade du din förresten? Så att man får bort allt det feta och smutsiga?
När det gäller tvättbräda, har du kollat Åddebo ull? De säljer en hel del material för tovning ( kardor bl a) och jag har precis för mig att jag sett en tvättbräda/valkbräda också. Men den kanske också var liten. Jag minns inte.

Lycka till
Jeanette

ps www.addeboull.se länk finns även från Claras linneskåp

Frida sa...

Hej igen,
igår när jag var på loppis stod det 4 eller 5 tvättbrädor i ett hörn. 40-50 kr/st.
Detta är i Linköping..