torsdag 13 december 2007

Ugnsteater


Foto: Anna Stilla


Ännu ett inbakat inlägg men det är faktiskt det jag gör om dagarna. Bakar. Idag har jag bakat ännu mera bröd och två mjuka pepparkakor ( på bilden).

När jag satt där framför ugnsluckan så kom jag att tänka på en sak. Att jag har en alldeles egen teater i köket. Ugnsteater. Pepparkakorna stod i rampljuset och jag var publik. Fastklistrad med näsan på glaset väntade jag med spänning på hur allt detta ska sluta. Kommer mina kakor att växa och bli stora och luftiga? Eller kommer dom att sätta sig? Spännande, spännande.

Jag har inte blivit besviken. Kakorna gjorde sitt bästa, växte till sig och tillfredställde mina smakförväntningar till 100%. Att baka, det är faktiskt konst.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Nu har du inspirerat mig - jag ska baka!

Trollmor sa...

Håller helt med dig!
Jag brukar slå mig ned framför ugnsluckan ibland på trasmattan och bara sitta och kika in med spänning :-)
Sen är det ju både rogivande och tillfredsställande att knåda och vispa, och sen få beskåda skapelsen.
Det är god konst det.
Kram