onsdag 2 maj 2007

Compact living



Nu får ni hålla tummarna för mina potatisar. Exakt är dom 6 stycken som har flyttat in i jorden. Fler får jag inte plats med. Min trädgårdsland är 8 kvm. 1/4 del av den ska Dawid och Sara få odla på. Dawid vill ha rabarber och Sara smultron. Jag har alltså 6 kvm för att odla. Compact living in the garden med andra ord. Jag har tänkt odla morötter, dill, sallat, purjö, mangold och potatis. Ringblomman får också plats. Tomater ska odlas i hinkar och kryddgården i en zinkbalja. Det blir 1-2 rader av varje men det gör ingentig. Det viktigaste är ju att ha roligt. Att se allt gro och växa är så tillfredställande. Jag hoppas att mina grönsaker ska trivas i den jorden vi har grävt, rensat och luckrat åt dom.
Jag har inte köpt några sättpotatis utan tagit till vara några av dom som vi handlat för att äta.

Nätterna har varit kalla, mellan 2 och 3 plusgrader men rosenskäran verkar klara sig jättebra.

På dagarna är det varmt på våran altan. Oftast har vi lä här. Jag ordnar skugga till de plantorna som fortfarande sitter i sina krukor. Om de står i solen så blir dom ihjälstekta. Lucy är borta hela dagarna och jagar möss. På kvällarna ligger hon i hammocken och får alla förbigående att le.




6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Hoppas vi ska få lite fler i jorden bara marken blir lite bearbetad...

Kram

Anonym sa...

Jag har "smulgubbar" i mitt land som heter Sara...kanske något för din dotter!
Det är en korsning mellan jordgubbe och smultron...ska vara goda säger de som provat!
Lycka till med odlingen...kram!
Hi hi...vilken goding i hammocken, fullständigt medvetslös!

Millis sa...

Lycka till med odlingen. Det blir säkert bra.
Jag förstår att folk ler när de ser det lilla charmtrollet i hammocken.

Sol och skugga sa...

Att se när det växer och frodas i trädgården är en njutning.

Katten är underbar!

Hälsningar

Bisse

Anonym sa...

En trädgård ska vara vilsam. (Det syns ju på bilden att din är!) Det behöver inte vara dåligt med liten odling-det ger dig frihet!
Så ni har så kallt om nätterna!? Det är ju som här?
Kram!

Anonym sa...

Katter har rätt inställning till trädgårdar. Mer vila - mindre jobb!