torsdag 19 april 2007

Plötsligt händer det!

Och man blir utmanad av Persilja!

Tio första


Första bästa kompis: min kompis Anna, i grundskolan. Medan alla andra tjejer lyssnade på Modern Talking och gick i skärrosa pumps så gick vi i trasiga jeans på vilka vi skrev Pecae, Love and Understanding. Vi retade gallfeber på kemiläraren, var kära i samma kille och hade himla roligt ihop.

Första bil: Jag har aldrig haft någon bil som jag kan kalla för egen. Först nu delar vi på en gammal Saab. Ibland kan jag känna att den är lite min för jag har varit med och målat blommor på den, ett peace-märke samt lämnat handavtryck på bakluckan.

Första kärlek: Vi var 6 år och var dödskära i varandra (av någon konstig anledning har jag alltid varit dödskär). Jag fick låna hans pennor och han fick låna mina plakatfärger. På den tiden var det ett bevis på en evig kärlek.

Första husdjur: En svart katt som mina föräldrar körde ut på landet. Det orsakade mig en jättesorg och än idag kan jag tycka att det var fel av föräldrarna.

Första semester: Legoland med barnen.


Första jobb: Sommarkolloledare. Jag var 18 år och var ledare för en 20 tjejer i 12-14 års-ålder. Det gick utmärkt, alla kom hem levande.

Första köpta skiva: "The Dark Side of The Moon" /Pink Floyd/. Det var en LP-skiva och jag var så lycklig när jag skaffade mig min alldeles egna skiva. Så jag slapp lyssna på pappas AC/DC och mammas dansband.

Första riktiga kärlek: Vad menar man med riktig? För varje gång jag var kär så var det faktiskt på riktigt.

Första piercing: hål i öronen som har blivir infekterade varenda gång jag har haft örhängen.

Första konsert: Ett gammalt polskt proggband.


Nio senaste

Senaste alkoholdrycken: sprit blnadat med hallonsoda.

Senaste bilfärd: igår. Annars åker jag bil sällan. Cyklar istället.

Senaste filmen du såg: Uggly Betty

Senaste ringda telefonsamtal: Måste vara det för tre veckor sedan då jag ringde syrran. Jag avskyr telefoner!

Senaste bubbelbadet: I höstas, en liten bubbelpool i Vattenpalatset.


Senaste spelade cd: Sofia Karlsson "Svarta ballader /Dan Andersson/". Lyssnar på den medan jag skriver det här.

Senaste kyss: "hej då"- kyssen innan Magnus åkte iväg.

Senaste gången du grät: jag gråter ofta men jag minns inte när jag gjorde det senast.


Senaste måltiden: två mackor med skinkost till frukost. Te och äpple. Egentligen vill jag ha ngn söt bulle och en ask med choklad men sånt har vi inte här hemma. Av samma anledning som man inte har sprit hemma hos nyktra alkoholiker…

Åtta har du nånsin


Dejtat en av dina bästa kompisar: Nehej, antigen är det dejt då allt kan hända eller så träffar jag kompisar och vet exakt vad som INTE ska hända.
Blivit arresterad: jepp, och deporterad. En lång historia som jag försöker förtränga.


Blivit kär vid första ögonkastet: Ja! Jag var då singel med ett starkt löfte "aldrig mer karlar". Sedan träffade jag Magnus och inget blev sig likt igen.

Fastnat med blicken i någons urringning: Ja!

Fått ditt hjärta krossat:
Ja!

Sagt att du älskar någon utan att mena det: Nej. Men jag har älskat utan att säga det.


Haft ett one night stand: Ja, för att hämnas. Inget jag är stolt över men jag ångrar det inte heller.

Busringt till någon: Mycket och gärna fast jag brukade brista ut i skratt innan jag ens hann sa något.

Sex saker du gjort idag


1. Skyndat mig och fyllt tvättmaskinen med min fintvätt. Måste hinna före alla andra som är kapabla till att stoppa min vita tröja med en svart byxa.
2. Druckit sisådär 5 tekoppar. Jag erkänner, jag är en temissbrukare.
3. Bestämt mig för att gå ut i skogen och fota. Men så kom hunden och tittade på mig med sin allra sorgsna blick. Hon fick följa med. När vi väl var ute så blev hon jättesur för det REGNADE! Hon avskyr att bli blöt. Så det var en kort promenad.
4. Städat min garderob. Jag fick separationsångest men försökte bekämpa det. För ett år sedan hade jag storlek 34/36. Nu drar jag 42... Det är bara att inse, jag kommer aldrig att vara så smal som då.
5. Värmt upp matrester. Det är märkligt. Antigen lagar jag för lite mat och vi får slåss om den sista matbiten. Eller... Eller så lagar jag för mycket mat och vi får äta det i 3 dagar. Efter 3 dagar tar hundarna över.
6. Druckit en sjätte kopp te.


Fem favoritsaker utan rangordning

1. Cykeln
2. Min kamera. Just för att den är en KAMERA samt att den är MIN.
3. Min tjocka polotröja som räddar mig jämt från att förfrysa här i Norr.
4. De gröna gummistövlarna.
5. "Handbok för vardagsekologi"

Fyra personer du kan berätta allt för


Mitt psyke är så invecklat och mörkt att jag inte vill/törs berätta allt. Men Marva, Martin, Magnus och min syrra fick höra många av mina hemligheter.


Tre val

Blått eller rött? Blå
Sommar eller vinter? Sommar om och om igen.
Choklad eller chips? Choklad.

Två saker att göra innan du dör


1. Ge barnen den trygga grunden dom behöver för att klara sig i livet.
2. Uppleva gränslös frihet och harmoni.
Sedan kan jag dö, helst som författare....

8 kommentarer:

Anonym sa...

Tack! Nu vet jag lite mer och gillar det jag läser! Du verkar vara som jag om jag fick "blomma" ut helt! Jag vill till exempel också ha en gammal saab med blommor på men jag är en mästare att kompromissa. (Eller rättare sagt att inte framhålla min egen vilja...) Borde nog lära mig att lyssna mer till mitt inre. Det verkar du göra! Men man lär så länge man lever...ialafall jag...

Dubbelörn sa...

Fann dig via Persilja... vilken härlig blogg, även din fotoblogg var helt underbar.

Finns massor att läsa, kommer tillbaka...

Ser också att du finns i närheten... och har hundar fast storlekarna betydligt större!!

Kramar

Anonym sa...

Intressant läsning. Roligt att få se lite udda sidor hos dig....
/Bisse
(bissesplats.blogspot.com)

Anonym sa...

Har du glömt eller förträngt att jag ringde Photoshopexperten 4 april?
Undrar Martin med fotodagboken....

Anna Stilla sa...

Persilja Även jag får hålla många av mina sidor i korta tyglar men jag är så rubbad så det inte syns så mycket. Åke Mokvist i boken "De ovanliga" skriver om en tjej, Emelie. När hon var ung så fick hon veta att överleva kan man göra på två sätt, antigen anpassa sig eller spåra ur totalt. De flesta gör nog lite av varje och lär sig leva med det.

Dubbelörnen Hej och tack! Du är jättevälkommen. Om en liten stund ska jag skynda mig till din blogg. Kram!

Bisse Tack! Jag tror att alla människor har några udda sidor. Det är synd att många försöker dölja dom för att blint följa strömmen.

Martin med fotodagboken O nej, det har jag inte glömt men frågan var "det senaste uppringda samtalet". Det var ju inte jag som ringde. Men jag blev jätteglad när jag hörde din röst. Det är dags att prata igen en stund, eller hur?

Anonym sa...

Visst, jag läste slarvigt, sorry!

Jag passerar i morgon igen men då känner du nog inte igen mig...

Martin

Anonym sa...

Så då får jag vara glad att jag är bra på att kompromissa och anpassa mig, annars skulle jag ha spårat ur. DE orden tar jag till mig! Tänk, det finns alltid några kloka ord som passar just mig...
Det gäller bara att hitta de! Fniss!
Det är nåt konstigt med (min dator?) för jag kan bara kommentera en gång. Dvs avslutar jag här och sen vill kommnetera vid bowlinginlgget då går det inte. Så nu kommenterar jag bowlinginlägget här:
Du lyckas till och med se värdig och vacker ut när du bowlar!!! Det är nåt med din hållning. Stolt och eftertänksam! (Eller projicerar jag det på dig?) Nej, du har nåt i din hållning som ser så behagligt ut. Nåt som tilltalar mitt bildsinne särskilt...äh, du kanske tror att jag "stöter" på dig nu, haha, hoppas du fattar hur jag egentligen menar!!!
(Törs jag skriva kram nu haha; Kram!)

Anna Stilla sa...

Jag vet inte Persilja varför det blir så här med blogger. Men jag blir glad vart du än placerar dina kommentarer. Och inte blir jag konstig för att du tycker att jag har en hållning som tilltalar ditt bildsinne. Jag blir glad över de fina orden (nu ska jag låta bli att skriva komplimanger, he he he.) Tack Persilja! Kram!