lördag 24 mars 2007

Otålig



Det är kallt och allt runt omkring mig verkar sova. Än. Jorden är inte torr än. Gräsmattan växer inte. Krokusar tar tid på sig. Magnus har en förklaring till allt. Det är för tidigt. Gräsmattan kommer att växa och det är krokusarnas första blomning. Jag är en otålig trädgårdstekniker. Jag är en otålig människa i överhuvudtaget. Saker ska hända nu annars kan det lika gärna kvitta. Det är förödande och jag kämpar tappert mot den fula egenskapen. Varje gång jag går förbi bygget plockar jag några stenar som jag sedan kånkar hem. Jag skulle kunna be Magnus ta med någon ryggsäck och plocka 100 kg stenar på en gång. Men nej, jag hämtar 4 åt gången. Sedan lägger jag dom i en fin rad som ska avgränsa blomrabatten från gräsmattan. Det är nästan en meditativ handling. Väntan. Förberedelse. Mognad.

Inga kommentarer: