lördag 31 mars 2007

Med patina.



I Arboga finns det en liten mysig affär. Lyktan tror jag den heter. Helt underbar. Varje gång jag är där så tar jag en bild. I smyg, psst. Jag kan ju alltid fråga tjejen som jobbar där men jag är orolig för att hon säger NEJ! Så jag tar inga risker och tar bilderna i smyg. Där säljs det gamla saker. Jag blir helt lyrisk.
Jag tycker om gamla saker. Det finns en själ i dom. När man tar i något som har 100 år på nacken så kan man nästan höra historier berättas. Här, alldeles i närheten, finns det spår efter en gård som måste ha funnits här för länge sedan. En gammal brunn, en jordkällare, några förvildade äppelträd. Jag funderar ofta vem som hade bott där. Hur såg det ut i omgivningar när dessa människor fanns här och plockade sina äpplen. Jag blir sugen på att forska lite men jag vet inte riktigt hur jag ska börja.

Inga kommentarer: