fredag 28 april 2006

Drömmar och mardrömmar



- Men tänk om du bara drömmer? – Moster Maja tittade på mig med sin luriga blick.
- Nej, han är ju verklig. Du träffade honom.
- Men tänk om jag också finns med i din dröm? Du kanske vaknar och allt är borta.
- Då måste det vara världens längsta dröm. Är jag Snövitt eller?
Fast man behöver inte alls vara kär för att få en känsla att man drömmer. Imorse klev jag in på spårvagnen med Metro i handen. Det är det enda sättet att få veta hur många människor har blivit mördade under det senaste dygnet. Eller vilka har blivit dömda för vad. Eller vilka märkliga saker människor kan komma på. Ta muslimer som exempel. De vill ha egna lagar som strider mot demokrati. Man blir mörkrädd när man läser sådana nyheter. Varför söker sig människor till Sverige när de sedan inte kan rätta sig efter svensk lagstiftning? Det kommer jag aldrig att begripa hur vidsynt jag än försöker vara.

Inga kommentarer: