torsdag 16 mars 2006

Prestige, ho ho ho.



Hela dagen har jag suttit i föreläsningar om språkutvecklande arbetssätt i skolan. Föreläsaren trodde sig vara en prestigemänniska, enligt sig själv. Redan i tonåren hade jag utvecklat en stark allergi för snobber.
Det klaffar inte mellan mig och prestigemänniskor så bra. Jag började anteckna 20 minuter innan föreläsningen skulle ta slut och det fick min kollega att lyfta på ögonbrynen "Ska du börja skriva NU?". Nej, jag skulle bara skrva ner några av de många prestigeorden som Prestigemänniskan lyckades klämma in på bara 20 minuter.
Ur mina anteckningar:
  • interkulturalitet
  • tillträde till majoritetens tillhörighet
  • processerna som sker mellan individer i en mångkulturell sammansättning
  • scaffolding
  • underliggande föreställningar
  • utmaning av uppfattningar

Men dagen bjöd på några roliga inslag också. Jag har smygit och stulit en extra macka, jag blev inte mätt på den enda som företaget bjöd på. Det gick inte så bra vid lunchen dock. Vid disken stod det en sur man som hade stenkoll på att man tog en fiskbit, inte fler. Så jag var hungrig. Det tog jag igen genom att stjäla fler mandelskorpor. Dagen avslutades med att vi, tre kvinnor, struntade i den långa kön till damtoan och besökte herrtoan. Herrarna blev lite överraskade men trycket i blåsan gjorde att det var rentav en instiktiv handling.

Inga kommentarer: