lördag 22 juni 2013

Nätter är för att sova


När man är alldeles pytteliten då lär man sig saker. Som att gå eller kommunicera med omvärlden. Man lär sig vad som är rätt och fel och mycket annat matnyttigt. Ens första 20 år går att lära, lära och återigen lära sig livet.

Som en ung människa tror man att nu vet man allt men det visar sig vara fel. Så fort man kliver in i vuxenlivet så får man börja om. Och så fortsätter man att lära sig livets svåra konst i ytterligare 20 år. Och precis när man, återigen, tror sig veta mycket om den konsten då upptäcker man att jisses, inget stämmer längre. Vid 40 års ålder är det nämligen dags att uppdatera sin visdom. Inatt lärde jag mig att nätter är för att sova och inte traska runt i skogen.

Te kan jag dricka innan jag lägger mig och när jag går upp, inte sittandes på en stock mitt i midsommarnatten. Jag har varit vaken i hela 23 timmar. Förut kunde jag bara ruska på mig och fortsätta leva som vanligt. Men inte nu längre. Nu är kroppen trött och sliten och vill ha sin sömn, på rätt tid dessutom. Annars blir dagen efter helt förstörd ju. 

Vid 20 års ålder bryr man sig föga om de förstörda dagen efter - dagarna. Man är övertgad om att man har så mycket tid framför sig att det gör inget om man gör galna saker. Men när man är 40 då vet man att den tiden som man har kvar är begränsad. Det är inte värt att sudda bort en hel dag bara för att man har velat tillbringa midsommarnatten i skogen...

Och dessutom, hade jag stannat i sängen som en vanlig människa då skulle jag inte skrämma iväg det lilla kidet som sov i gräset. Bara en sådan sak visar att nätter är för att sova. 

1 kommentar:

Emileitha/Tarja sa...

Det är så sant det du säger, nätterna är till att sova