onsdag 5 september 2012

Gravarna


Kommer ni att slå näven i bordet om jag även idag skriver om utgrävningarna?
Men jag kan inte låta bli. Idag har vi varit där igen och jag har sett dem.
Gravarna från järnåldern! Jag har sett dem med egna ögon!


Kan ni se dem? Här på bilden syns ca fem gravar och arkeologerna tror att det finns cirka 40 stycken på kullen! Varje sådan stensättning är en grav. Tanken på att under dessa stenar ligger det nordmän från vikingatiden (eller snarare sagt deras skelett) är läskig.  


Det här är, enligt vad arkeologerna tror, en bit av en gammal väg.


Och det här en en ryggkota. Det kan vem som helst se. Men jag undrar om den tillhörde en bastant vikingahövding eller kanske den bastante vikingahövdingens lunch...

2 kommentarer:

Raija sa...

Det är spännande med utgrävningar. Brukar kika på ett engelskt arkeologprogram på TV ibland.

Emileitha/Tarja sa...

Gärna mera bilder o prat om detta..jätteintressant.
Så vackert på nåt sätt med det du håller i handen.
Det är ju en viloplats, inte konstigt att du trivdes där, alla har kommit till ro nu..