lördag 14 juli 2012

Livet bland strån


Jag kan inte namn på våra grässorter. Gräs som gräs kan man tycka men det irriterar mig att jag strövar runt med ett grässtrå i munnen och vet inte vad jag tuggar på. Så ikväll gick jag ut för att lära mig åtminstone några namn. Det är liksom sista ringning för gräs börjar bli en aning överblommat. Så, lärde jag mig något? Inte ett dugg ska jag säga er. Det är tämligen omöjligt att fokusera på gräset när det finns så mycket annat som påkar på uppmärksamhet.

Förbered dig på en bildkavalkad, närkontakt och dramatik.


En liten trädgårdssnäcka. Liten men modig!


Ett honungsbi svajar på axet. Jag tror att det är timotei men det kan egentligen vara vad som helst. Jag är ju gräsligt okunnig i ämnet.

OBS! Efter lite närmare studier kan jag konstatera att det här är inget honungsbi utan en bilik slamfluga.


Se bara på kålflugans fötter! Jag undrar varför hon bär på de här tofflorna. Andra flugor har ju inte sådana. Det måste jag ta reda på någon gång.


Här rös jag typ tusen gånger innan jag vågade ta bilden.
En blomkrabbspindel med sitt byte.


Allmän bastardsvärmare med sina granna prickar.


En rovspindelmamma vaktar sin barnkammare.
Där inne finns det en kokong med de ännu okläckta ungarna.


Och i en annan barnkammare är det full rulle!

Jag känner att jag måste avsluta med något fint. Så att ni vågar komma hit fler gånger...


Pärlgräsfjäril.

Grässorter får jag lära mig en annan gång...

6 kommentarer:

Raija sa...

Här var det närstudier...brrr....på otäcka insekter, men fjärilen var väldigt fin. Såg också massor av små fjärilar i olika färger på förmiddagens hundpromenad. Men jag hade fel kamera med mig och lyckades inte fånga någon på bild.

Anna Stilla sa...

Jag tog med mig kameran för att fotografera gräset men det blev insekter istället. Dessutom en del väldigt läskiga. Som spindlar. Usch, jag är ju väldigt rädd för dem men kan inte låta bli att observera dessa monster.

Libe sa...

Du är ju väldigt duktig på småkrypsnamn måste jag säga. Och fina , nära bilder har du tagit :)

Laila sa...

Å så härliga bilder du fått! ♥

Scylla sa...

Men så fina bilder! Jätteroligt att se!

Anna Stilla sa...

Tack! Tack!