onsdag 18 juli 2012

Äga eller uppleva?


Jag har inte obegränsat med pengar. Om jag lägger mina pengar på en resa så får jag göra avkall på något annat. Som den där Mini PC som jag har sneglat på. Eller en mobil. Jag och Magnus har en som vi delar på när vi misstänker att vi kan befinna oss i kritiska situationer. Men jag vill gärna ha en egen, gärna en fin sådan. Eller ett nytt objektiv. Kanske rent rent av en ny kamera.

Men å andra sidan så är det bara prylar. Saker som ska slitas ut. Eller gå sönder. Saker som inte har så stor betydelse om 10 år. Men resor, eller upplevelser i överhuvudtaget, lämnar minnen efter sig. En vacker dag sitter jag, gammal och skruttig, och minns allt det fantastiska som jag har upplevt. Mini PCn har jag nog glömt bort för länge sedan vid det här läget. Samtidigt vill jag leva i nuet och just i nuet, just nu skulle en Mini PC vara en bra sak att ha. Så jag våndas.

Jag vill uppleva de vida stränderna på Gotska Sandön. Jag vill få se med egna ögon hur norrskenet dansar på natthimlen. Jag vill hyra ett rum på Fårö och rida islandshäst längs stranden. Jag vill åka hundspann i fjället, andas ut i Finnhamnen och vandra i Tatra. Jag vill fotografera visenter i Bialowieza, få se en skymt av isbjörn på Svalbard och åka på en ugglesafari i Svartådalen.

När jag skriver dessa ord blir det uppenbart (i alla fall för mig) vad jag ska lägga mina pengar på...

Resan till Gotska Sandön är betald :)
Jag längtar...

4 kommentarer:

kama sa...

Trzymam kciuki Kochanie ,zebys zrealizowala swoje marzenia :) calusy

Libe sa...

det där med pengar ... det är inte allt och ger absolut inte lycka , men det underlättar att inte hela tiden behöva tänka på dem .. Du har gjort ett bra val :)

Lo sa...

Låter som ett fint val =)

Raija sa...

En bra fundering över vad som är viktigt för en. Det är alltid prioriteringar man får göra. Men det gäller att göra de som är rätt för en själv.

Och grattis till resan, för det blir säkert en underbar upplevelse.