söndag 5 februari 2012

Baka bröd


Jag tänkte mig en sovmorgon idag med. Allt blir dock inte som man har tänkt sig. Jag vaknade av en svavelstinkande värme. Det var Nosan som stod bredvid min kudde och flåsade rakt i ansiktet på mig. Hon ville ut. Jag funderade på om jag skulle skaka om Magnus som sov bredvid mig. Väcka och be honom gå ut i morgonkylan. Men jag övergav dessa planer rätt så fort. Han sov så djupt och skönt att det vore elakt att väcka honom. Jag drog på mig yllesockorna och stapplade ut. Fast, jag ångrar det inte alls. Jag såg himlen ljusna upp och njöt av lugnet här hemma. En söndag som börjar på det här sättet har bara gott med sig. Och så hinner man tänka ut vad man vill göra. Jag ville baka bröd för jag vet inget annat som ger mig så mycket själsro som att sniffa på degen. Eller äta en brödskiva som är så pass varm så att smöret bara smälter...

Inga kommentarer: