söndag 6 november 2011

Lady och Mannen


Utanför vårt staket gick det en Man. Han gjorde en ursäktande gest med armarna. Som om han skämdes att han störde söndagsfriden. Vi förstod att han ville att vi skulle komma ut.

- En gammal lady har ramlat - sa han - och hon har mycket ont. Jag kan inte lyfta henne själv.

Vi gick en bit bort där den gamla ladyn hängde över sin rullator. Hennes knän vek sig under henne och hon kunde inte resa upp sig. Hon ville absolut inte att vi skulle ringa efter ambulans. Vi hjälpte henne upp. Magnus och Mannen höll henne under armarna och jag höll i rullatorn för att den inte skulle åka iväg. Tanten visade oss var hon bodde och vi gick dit. Sedan tackade hon oss, stackars lilla tanten. Mitt hjärta fylls av empati, till både den gamla ladyn och till Mannen som kom till oss för att be om hjälp. Han hade nämligen suttit på sin balkong när han fick syn på tanten. Då gick han ner för att hjälpa henne. Ännu finns det människor med hjärtat av guld.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Än finns det hopp !
Härligt att läsa om människor som bryr sig.


Du funderar alltså på en DYR Nikon kamera :) Är det en Nikon D700 som du spanar efter?

Men du ska inte byta riktigt ännu ? Har en liten överraskning, så det är därför jag frågar :)

Kramar från Christin

Laila sa...

Men så skönt att folk vågar hjälpa till fortfarande.
Kommer ihåg när jag var helt ensam med en dam som ramlat och slagit i huvudet, blev medvetslös. Jag försökte mun mot mun och framstupa sidoläge efter som hon vart blåare och blåare.
Tittar upp för att be någon stanna och hjälpa mig. Det står massor, MASSOR av folk i en ring runt oss som jag inte märkt. Ingen erbjöd oss sin hjälp! :-o

Anna Stilla sa...

Christin, jag tänkte mig en Nikon D3s men jag får spara ett bra tag tills jag kan punga ut så mycket pengar :))) Men D700 kan nog också duga, he he. Om jag tröttnar på att spara så länge. Hur som helst, min Pentax får hänga med ett tag till. Överraskning säger du? Aaaa, vad har du hittat på?

Laila, det är tyvärr inte alls ovanligt att folk bara glor och när man ber om hjälp så vänder dem ryggen till. Det är skrämmande. Ett stort eloge till dig som agerade så fantastiskt!