söndag 10 april 2011

Motivation

Jag har nyss sett en liten snutt av Fear factor. Folk, för att vinna en resa till Bahamas (tror jag) stoppade sina skallar i lådor fulla med spindlar. Spindlarna fastnade i håret, munnen och näsborrarna på dem. Jag skulle aldrig kunna göra det så där för nöjes skull. Att rädda mina nära och kära, det är en annan sak. Då skulle jag tveka bara lite innan jag stoppade huvudet i en spindellåda. Men för att vinna resa eller pengar, det går bara inte. Jag skulle kissa på mig och mina hjärnceller skulle få spel. Den eventuella vinsten skulle jag behöva lägga på läkarvård för bearbeta trauman. Min spindelfobi är inte att leka med. 

Samtidigt funderar jag på om jag skulle verkligen säga ett blankt nej till, ska vi säga 1 000 000 kr. Det är mycket pengar som kan förändra vårt liv. Med hjälp av dem skulle vi kunna förverkliga våra drömmar. Vad är då ett par minuter i spindellådan? Betyder det att jag är kapabel till precis allt bara priset är rätt? Något som motiverar tillräckligt mycket. Alltså, hänger allt på motivationen? Inte bara spindellådan utan även allt annat i livet. Jag vill börja studera men kommer inte till skott och skyller lite på omständigheterna. Det kanske är min egen motivation som det brister på? Samma sak med min författarkarriär. Jag skulle ju skriva den där boken för fyra år sedan men det blev inte av. För att... orsaker är många. Eller kanske bara ett, motivation. Något att tänka på...

Inga kommentarer: