tisdag 1 mars 2011

Som en saga men på riktigt


Änglar finns inte bara i en fluffig fantasivärld.
De finns i den till synes gråa vardagen och det är alldeles sant. 

Jag kom hem från min kurs, tog av mig byxorna och i bara skjortan satt jag på toa. Plötsligt plingade det på dörren. Jag blev nyfiken för det är sällan det plingar på våran dörr. De som har nycklar hit, de öppnar själva. De som inte har nycklar hit går in utan att plinga i alla fall. Men ack, att öppna dörren just då var omöjligt. Så den som plingade slutade plinga och gick sin väg.

Lite senare tittade jag genom köksfönstret och fick syn på vår brevbärare på andra sidan gården. Det måste ha varit han som plingade! Och när brevbäraren plingar då måste han ha med sig något stort! Jag drog på mig byxorna och hoppade i gummistövlarna. Med jättekliv över de höga snövallarna sprang jag till brevbäraren och förklarade för honom att han hade plingat på min dörr...

Brevbäraren gav mig ett tungt paket och jag slet bort pappret. Inne låg det en sagobok. En bok som jag har önskat mig länge, långt innan bokrean började. En bok som jag smekte ömt när jag väl besökte bokrean. En bok som jag fick ställa tillbaka på hyllan för jag inte hade råd med att köpa den. Och idag har den kommit till mig! Det är Jeanette, min bloggvän, som har skickat den till mig. Tusen tack du underbara människa med hjärtat av guld.

Du är en ängel.

Vet ni, det handlar egentligen inte om en bok, det handlar om en handling. En underbar handling. Jorden är en fin plats att leva på tack vare människor som Jeanette. Varför just jag? -  tänkte jag när jag höll boken i mina darriga händer. Varför just jag får chansen att uppleva en sådan vänlighet? Jag vet inte men jag kommer att sprida den vänligheten vidare.  

8 kommentarer:

Johanna sa...

Åh vilken rolig överraskning! Vad väldans snällt gjort! :)

Anonym sa...

Vad gulligt och omtänksamt!
Jeanette är en kvinna med ett hjärta av guld, det har jag anat hela tiden :)

Njut av vänligheten....du har förtjänat den , Anna...tro mig!

Kram
Christin

✿Ewa sa...

Du om någon har förtjänat gåvan Anna.
*kramar*

Jeanette Nord sa...

Åh Anna, tack för fina ord! Du är värd att inte bara längta utan även att få din längtan uppfylld. Att sprida glädje är för mig "what life is all about". Man brukar ju säga att "what goes around comes around" och då är det ju bra mycket bättre att få tillbaka glädje, värme och lycka än en spark därbak för att man varit otrevlig ;-)

Hoppas artikeln kan ge inspiration till utveckling av ditt företag. Go for it!

Kramar i mängd
Jeanette

Libe sa...

Åh , det är sånt som man blir riktigt glad över :) överraskningar och snälla människor. Det är sån som du är Anna , snäll. / Elisbeth

jeanette sandelin sa...

hej! en annan jeanette här!
"pay it forward" är vad jag får upp i tanken.
fin blogg du har ♥
kram från loppis is da shit in dalsland :)

Gunilla Wahlsten Design sa...

Det finns hopp för mänskligheten!

Johanna sa...

Tack :)

Och ja, månaden har precis börjat men du kan inte ana hur mycket jag har lyckats beställa från internet och kataloger och sånt... Så, nu är det stopp!