söndag 6 februari 2011

Ordens makt


Det skulle ha varit en trevlig träff men någon har uttryckt sig klumpigt och sårat någon annans känslor. Stämningen blev laddad, tårar rann och skuldkänslor blommade upp. Ord kan verkligen beröra, både på gott och ont. Men det blir så hemskt när de orden som sårar är egentligen tomma ord utan någon större mening. Sagda utan någon baktanke alls. Istället för en trevlig träff blev det en smärtsam läxa i att man inte kan säga allt som kommer på tungan, i att den enes ord kan bli den andres sorg. Något vi inte alltid tänker på.

4 kommentarer:

Raija sa...

Så sant och det tråkiga är att många inte tänker sig för innan de slänger ur sig ord, utan en tanke på vad de kan ställa till med.

Anna Stilla sa...

Ja, så är det Raija, oavsett om man när 17 eller 70.

Libe sa...

Uttrycket "pennan och svärdet" säger en hel del om ordets makt .. man får vara försiktig och tänka sig för och ibland, vara duktig på att be om ursäkt.

Anonym sa...

Ord kan svida....såra....reta ...irritera....
Vi är väl alla till mans lite ovarsamma med våra ord ibland.
Talar innan vi tänker...babblar på...ångrar i efterhand....det går så fort...som allting annat i dagens samhälle :)

Jag försöker tänka så här , när någon säger något dumt eller elakt riktat mot mig...
det är den personens känslor, tankar , ord...det är inget som jag kan ta ansvar för eller bära...det får den personen själv ansvara för...
jag försöker att inte låta orden "gå in i mig" utan låter dem gå tillbaka ...till personen som uttalade dem.

Det funkar för det mesta, men det är svårt och man får träna på det hela tiden.

Kram ♥
Christin