torsdag 24 februari 2011

Habegäret


Just nu, som ni säkert känner till, pågår det bokrea. Den första bokrean på många år då jag inte har köpt en enda bok på. Av en väldigt trist orsak, jag har inte pengar till det. Numera köper jag begagnade böcker, gärna pocket för de är då extremt billiga. Eller så lånar jag på biblioteket.

Men dum som jag är ibland så har jag förstås gått in i butikerna för att se vad bokrean har att erbjuda. Det ska man inte göra om man vet att man inte kan handla. Det framkallar enorm ångest, i alla fall hos mig. Jag smekte den ena boken (som jag igår inte ens visste att jag ville ha) efter den andra och suckade djupt. Det är märkligt hur habegäret kan arta sig. Plötsligt tror man att man inte kan leva utan saker och ting fast det funkade ju jättebra för bara några timmar sedan. Som tur är så är jag väldigt självdisciplinerad också och efter några djupa suckar gick jag ut och skakade av mig det lömska habegäret. Bra jobbat Anna!

3 kommentarer:

Raija sa...

Bra gjort.....känner igen beteendet, för jag har också gjort så många gånger när ekonomin inte tillåter att handla. I år försöker jag också hålla mig borta från bokrean. Det är värre i mataffärerna där de också säljer böcker....suck....kunde inte låta bli att köpa en om trädgårdsdesign och nu blir det att drömma om allt jag vill göra i vår trädgård.

Jeanette Nord sa...

Hade varit spännande att veta vilka böcker du suktade efter. Jag kollade i alla reakataloger som kommer men jag tyckte rean var lite tunn i år. Kanske tur att det har gjort att jag inte besökt någon butik...brukar sluta med en hög trädgårdsböcker annars. Njutning och ögongodis!

Kram på dig
Jeanette

Anna Stilla sa...

Jag var väldigt sugen på rimlexikon, en bok om symboler, en samling med svenska folksagor och en kokbok av jamie oliver. Honom är jag lite kär i sedan han var en naken kock :)