tisdag 8 februari 2011

Det är synd om miljön


På Kungsgatan i Eskilstuna står den ene miljökämpen intill den andre. Man kan inte gå där utan att snubbla över dem. Idag har en av dessa Greenpeace-värvare fått turen med sig och haffat mig.

- Hej! Vad gör du för miljön idag?

Istället för att säga att det inte angick honom rabblade jag upp att jag går/cyklar dit jag ska (och inte kör bil), att jag sparar, vårdar och återanvänder prylar, att jag källsorterar. Bland annat.

- Det är bra- sa han - men inte tillräckligt!

I den stunden ha sa det var det kört för människan. Jag blev så arg. Vem var han som bedömde om det var tillräckligt och vem gav honom rätt att påstå att jag gör för lite? 

- Kanske inte - sa jag - men jag gör så gott jag kan.
- Men du kan göra mer än så - upplyste han mig
- Ja, genom att betala pengar men jag har inte råd med det.
- Han du inte råd med 50 kr i månaden??? Vet du, en gång så var det en uteliggare som betalade och han har nog det sämre än du.
- Heder åt honom men jag ska inte betala.

Och det ska jag inte. Kalla mig för otillräcklig om ni vill, kalla mig för boven i miljödramat men jag tänker inte betala pengar till en organisation som gör mina bidrag otillräckliga och som tror att 50 kr är "inga pengar". Det är kränkande och respektlöst. Stackars miljön som har fått sådana vänner.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Tröttsamt....du skulle frågat vad han själv gjorde....

Det finns alltid folk/organisationer som försöker tjäna pengar på vårt dåliga samvete....

Kolla bara på Al Gore...han talade och skrev böcker om växthuseffekten och sedan reste han kors och tvärs, fram och tillbaka med flygplan till sina sammanträden och seminarier....vilket föredöme ...ja, jösses!

Prata går väl....

Släpp det , Anna och fokusera på dina sagor istället...♥
Christin

Anonym sa...

alla är inte sådana, han blev nog överivrig och oprofessionell i sitt driv, döm inte ut alla miljöarbetare efter ett möte med en som inte förstår sig på människor....
agneta

Anna Stilla sa...

Jag förstår att alla miljöarbetare är inte sådana. Mannen jag mötte igår var dock organisationens ansikte utåt och det är väldigt oproffesionellt att förringa den enskildes miljöinsatser. Om jag ska lägga mina pengar på miljöarbete så kommer jag att välja andra organisationer, inte Greenpeace.

Anonym sa...

Jag har skickat ett mail till dig med en liten fråga :)

Christin

EvaP sa...

Vill bara ropa "heja Anna" till dig.

Det är respektlöst att uttrycka sig som honom.

Puss på dig!