torsdag 9 december 2010

Kollektivt självmord

Jag har precis läst klart Kollektivt självmord av Arto Paasilinna. En boktittel som inte lämnar en oberörd :) Ett gäng finländare med självmordstankar bestämmer sig för att slå ihop sig och avsluta livet i ett spektakulärt kollektivt självmord. Var och en av dessa självmordskandidater har levt ett eländigt liv på varsitt håll. Missförstådda av andra, lurade av samhället, ensamma och udda. Under resans gång har de upptäckt dock att:

...världen trots allt var ett ganska hyggligt ställe att framleva sina dagar(...) Den långa resan i sällskap med olyckskamraterna hade generat livsvilja. Gemenskapen hade stärkt självkänslan"

För egentligen handlar inte boken om döden utan om livsviljan. Men när man är ensam och inte finner något stöd hos sina nära då slocknar man lätt. Det är först i en grupp, bland andra likasinnade som man kan blomma upp. Vi är flockvarelser och behöver varandra. Jag har alltid betraktat mig som en ensamvarg som går sin egen väg och håller sig undan allt och alla. Men så kanske mår jag också därefter. Hur som helst, boken får en att tänka lite och så skriver Paasilinna ruskigt roligt också.

Att ett självmordsförsök misslyckas behöver inte vara världens sorgligaste tilldragelse. Man kan inte lyckas med allt här i livet. /Arto Paasilinna

3 kommentarer:

LeiaMia sa...

"Hoppsan jag är död" har jag läst av honom. Han verkar ha en viss dragning till döden... så skrattet fastnar liksom i vrångstrupen emellanåt!

Toril sa...

Nej man kan inte lyckas med allt här i livet! kramkram

Miss 80's sa...

Tack för tipset! Har inte läst honom än, men stilen lär påminna om den i Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Och den var ju fantastiskt bra!