lördag 27 november 2010

Korven


Idag har man kunnat köpa grillad korv på torget. Men inte vilken korv som helst utan polsk korv. Ingenting kan jämföra sig med en sådan bamsing. Ni får ursäkta mig men min polska gom tycker att svenska charkuterivaror suger. Det är bara mängden av chilli som skiljer dem åt och gör dem mer eller mindre oätliga. Däremot polska korvar... vilken smak, variation och tuggmotstånd! 

Jag hade betraktat korvgubben lite på avstånd innan jag gick fram till honom. Den stackarn kom från södra Polen och hade ingen aning om att Eskilstuna var redan insnöad med minusgrader på köpet. Han huttrade och skakade. Jag njöt av att säga polska ord. Vid juletiden saknar jag Polen extra mycket.

Suck.   

2 kommentarer:

Jeanette Nord sa...

Hej Anna!
Min syster jobbade i Warsawa under ett år. Hon blev också helt förälskad i deras korv. Och då skall man komma ihåg att vi kommer från Tyskland korvens förlovade hemland. Åtminstone om du frågar en tysk!

Kram på dig
Jeanette

PS Vill du ha lite mer vit ull? Hör av dig i så fall.

✿Ewa sa...

Håller med, svensk korv smakar ofta inte så mycket. Sedan dotterns man kom in i vår familj så har vi en för oss ny favorit merquez. Den är också riktigt riktigt smakrik och god. http://sv.wikipedia.org/wiki/Merguez