måndag 8 november 2010

Cyklamen


Igår hade vi svärföräldrarna på besök. De fick sin bild och precis som ni sa, så blev dem jätteglada. Jag tror att jag blev gladast av alla för det känns så bra att bli uppskattad för något man har gjort. Jag tror att alla behöver den här bekräftelsen oavsett vad man gör. Lagar en middag, tar ett foto eller putsar fönster. Det räcker inte med att att man själv vet att man har gjort ett bra jobb. Man vill höra det från andra också. Ja, i alla fall jag vill det. Det är inget jag går och tigger om. Men innerst inne hoppas jag på att någon ska lägga märke till mitt arbete. Och beröma det :)

Av svärföräldrarna fick jag en underbar vit cyklamen. Dessvärre brukar cyklamener gilla att dö hemma hos oss. Jag fattar inte varför. Jag har bestämt mig för att den här cyklamenen ska överleva. Under bladen har den massor med pyttesmå knoppar som jag vill se utvecklas till underbara vita blommor. Så jag behöver Eran hjälp just nu! Vad tycker cyklamen om? Hur får ni era plantor och blomma år efter år? Vilket fönster gillar cyklamen att stå i? Mycket frågor men svaren på dem kan hjälpa min fina cyklamen att leva ett lyckligt liv! 

4 kommentarer:

Monica R sa...

Hej Anna!
vattna cyklamen med isbitar, 4-5 stycken varannan dag, nere på fatet eller i ytterkrukan!

och no more problems <3

kram Monica

Laila sa...

Jag vet bara att mamma lät den aldrig torka ut, vattnade från fatet, svalt och ljust.

Själv lyckas jag aldrig här hemma med dom... :-( Men som är så fina!

✿Ewa sa...

Vita cyklamen är så vackra och så finns det en rödsort som är helt fantastiskt vacker. Att vattna med isbitar, det hörde jag i förra veckan. Det var en nyhet för mig.

Det jag vet om cyklamen är att när blad eller blomma gulnar/dör så ska man rycka upp den från jorden, inte knipsa av.

Lycka till!
Kramar

Anna Stilla sa...

Tack så mycket för Era tips. Att vattna med isbitar är något alldeles nytt för mig. Jag ska testa det! Det blir svårare att hålla blomman svalt. Svalt finns liksom inte i våra moderna lägenheter. Trots att min altandörr är jämt öppen för våra djur går in och ut 100 gånger om dagen och trots att vädringsluckorna är öppna dem med så lyckas vi ha väldigt varmt här hemma. Det är ju bra för mig som är frusen av mig men kanske cyklamenen tycker att fy, här är det alldeles för varmt. Bäst att jag dör. Men jag ska göra allt för att cyklamenen ska ha det bra.

Kram på Er