tisdag 26 oktober 2010

Sagan om vanten




Sagan om vanten är nog ett av mina första bokminnen.
Jag måste ha varit liten, säkert under fem år. Jag minns att jag satt hos min mamma på arkitektbyrån där hon jobbade och bläddrade i boken. Den hade form av en vante och var fylld med vackra, ryska illustrationer. Den var så klart på polska för då bodde jag i Polen.

För några år sedan upptäckte jag att boken blev utgiven även i Sverige, fast på svenska så klart. Men layouten var precis likadan som den i "min" bok. Sedan dess har jag jagat boken överallt. Jag har skannat varenda bokhylla på varenda loppis som jag har besökt i hoppet att finna boken. Än så länge utan resultat.

Men jag har fått tag i boken på Biblioteket. I deras magasin!
Jag sitter och smeker bilderna. Det är som att smeka min barndom.
Jepp, jag är patetiskt nostalgisk.
Tanken på att jag måste lämna boken tillbaka gör mig så ledsen!

- Jag kanske kan tappa bort boken - sa jag till Magnus.

Vilda tankar!
Jag är kapabel till väldigt mycket när jag är angelägen :)

I min Sagoverkstad finns det min egen version av sagan om vanten.
Att göra just den här sagopåsen kändes så vackert i själen.

Här nedan ser ni några djur som jag har tovat och som ingår i sagopåsen.
Jag har faktiskt bestämt mig för att tova så gott som alla våra vilda djur.
Sedan får dem följa med i olika sagopåsar och ge sig ut på sina egna äventyr.


Farbror Galt med betar och allt.


Syster Räv i kjol så snäv.


Bamsefar som inga tofflor har.

4 kommentarer:

Jeanette Nord sa...

Åh, sagan om vanten! Den är så fin! Underbara djur. Du är så himla duktig! Jag skickade lite ull till dig igår som jag hoppas kan komma till nytta till något ulligt gulligt djur.

Kram
Jeanette

Anna Stilla sa...

Jag har precis mailat dig!!!!!
Tack Jeanette!

Monica R sa...

När vi ibland glömt skicka in böckerna får vi hem räkning på boken, mellan 2 och 250 kr beroende på hur ny den är ;-)

jag lovar kika på loppis åt dej!
kram Monica R

Gunilla Wahlsten Design sa...

Inte vill väl en sådan fin bok ligga i ett magasin. Klart den ska bo hos dej. Ibland är det värt att tappa bort saker och ting:-)