fredag 10 september 2010

Vemod


Jag tycker om hösten, det är inget snack om det. Jag tycker nog mer om hösten än om sommaren. Hösten är en tid då kan man rulla ihop sig och krypa innanför sin egen kappa. Det är en tid för att varva ner och slå sig till ro. Hela vår natur gör det och vi är en del av naturen. Ligga i soffan under en varm yllefilt, baka en äppelkaka och göra gubbar av kastanjer. Det är det som man ska göra på hösten.

Ändå känner jag ett enormt vemod när jag tänker på att sommaren är slut. Jag har nog ouppklarade affärer med sommaren. Det är som att jag inte har vänt det sista bladet än. Kanske för att hösten har kommit till oss så tidigt i år? Jag vill gärna göra något somrigt. En sista gång. Ni vet, sommarens sista suck. Eller kanske göra något riktigt höstigt? För att markera för mig själv att sommaren är över. För att tillåta mig själv att krypa innanför kappan...

5 kommentarer:

Smilla sa...

Bilden får mig att tänka på ett sånt där litet plasttroll med luddhår. De fanns i mängder när jag var liten, vet inte om de existerar längre.

Erik "Semlan" sa...

Jag känner som du. Sommaren verkar ha försvunnit innan jag hann ta adjö. Plötsligt blev det både höstregn och kyla. Hösten tillhör inte favoriten bland årstider, för mig. Passande foto.

cruella sa...

Jag bär ständigt med mig badhandduk och badkläder - ett sista eller ett näst sista dopp måste man vara beredd på! Igår var det säkert 17 grader i Mälaren. Ljuvligt. Tids nog får man krypa in och tända ljus mot mörkret...

Sofie B-C sa...

Hittade hit av en slump, men fastnade för inlägget. Det där med "ouppklarade affärer med sommaren" känns bekant!

Pia sa...

Hösten kom alldeles för fort i år...men nu börjar jag förlika mig med hösten och det underbara det har att erbjuda <3//Kram