söndag 29 augusti 2010

Identitetskris


I det senaste numret av Amelia (19/2010) skriver en kvinna till Fråga Bengt:

Jag har inte hittat min grej och börjar tycka att det är dags för det. Ena veckan vill jag bli fårfarmare och bo på landet, andra veckan vill jag bli webbredaktör och bo i stan.

Hon undertecknar brevet med Anna. Det är inte jag som har skrivit det men det kunde ha varit jag. Brevet är som min egen indentitetskris. Det är nästan lite läskigt hur en annan människa kan känna precis som jag. Bengt råder henne att skriva en lista på allt hon vill göra och börja bocka av. Under resans gång kommer hon att upptäcka vad hon egentligen tycker om och vad hon tröttnar på. 

Så jag har gjort en lista över alla mina identiteter. Över allt sådant som jag kan den ena stunden tycka att det är 100% jag bara för att nästa stunden uppleva att något annat känns bättre, mer lockande. Det är faktiskt sju olika Annor som har hamnat på  listan och det är dags att reda ut vilken Anna som är den mest sanna. För jag får ofta känslan att jag spenderar min energi på saker som är felaktiga. Vi har ju så många valmöjligheter idag. Har man utbildat sig till trädgårdsmästare i sina unga år (som jag) så betyder det inte att det är det man ska göra tills man dör. Man kan bli läkare, skomakare eller vagabond om man så önskar.

Och så sitter man där och blir helt ängslig över alla val som man inte har gjort än.
Lyllo dem som har valt en bana i livet och håller sig till den.

Jag har funderat på om jag ska bearbeta identiteskrisen här i bloggen. Jag vill på något sätt dokumentera den processen men så här offentligt? Och jag har valt att ja, bloggen har följt mig i många år så varför inte just i identitetskrisen?

Så under de närmaste 7 veckorna kommer jag att ta itu med varje del av min kluvna personlighet och testa den utan förbehåll. Varje vecka kommer jag att leva det livet som motsvarar den identiteten som jag har bestämt mig för att testa. Allt från olika aktiviteter, dagsrytmen, valet av böcker, kläder som jag bär.

Vill ni veta i förväg vilka Annor ni ska träffa?

Varsågoda:

Sagotanten
Den jordnära människan
Anna som tränar tills hon stupar
Författaren
Yogini
Fotografen
Den perfekta husfrun

6 kommentarer:

Smilla sa...

Vilken fantastisk idé. Vad bra du är!
Jag följer med spänning.

Viktoria sa...

Men, Anna, du har ju glömt pubquizz och dricka cider-Anna!!!
Skämt och sido så tycker jag att det är en fantastisk idé. Go girl!

Anna Stilla sa...

Hi hi hi, pubquizz och cider hör nog till Anna Författaren :)))

Estella sa...

Ska bli intressant att följa...

Britten sa...

Jag följer din blogg och tittar in här med ojämna mellanrum. Tycker om dina bilder mycket. Nu får jag väl jämna till tittandet här och läsa varje vecka - det är en intressant idé du drar igång!!

Pia sa...

Åh vad spännande :))))
Vilken underbar idé Anna. Ska följa dig med spänning.
Lycka till!!//Kram