måndag 26 april 2010

Gulsparvens tragiska öde




En liten gulsparv gick runt på vår altan. Jag blev lite häpen för den ville inte alls flyga iväg. I vanliga fall är sparvarna ju lättskrämda men inte den här. Jag kom närmare honom för att se om den var skadad och den verkade vara frisk. Snart fick jag veta varför han så gärna ville vara kvar på altanen.


Hans fru låg död under bordet. Jag har sett andra fåglar som stannar kvar vid sina döda makar och det gjorde även den här gulsparven. Först trodde jag att katten Lucy hade sin klo med i spelet men inte den här gången. Stackars lilla gulsparven bröt nacken när den flög i vårt fönster. Hennes gula fjädrar fanns kvar på fönsterrutan.



Tills slut hoppade Herr Gulsparv iväg. Jag hoppas att det ordnar sig för honom, trots hans stora förlust.

5 kommentarer:

pia sa...

Tänk att djuren är så lojala mot sin partner....Kram

Ancan sa...

Stackars liten herr gulsparv .
Så klok, så ledsen och så vakande över lilla frun.

Vi har mycket att lära oss av - och om - naturen :)

smultron sa...

Fy, stackars herr Gulsparv. Ja, dessa fönster har bidragit till en och annan fågels död. Hoppas han blir lycklig med en annan liten vän.

noomi sa...

Fina ord om fina fåglar.
Livets cirkel.

Anonym sa...

Så fint fångat i ord och bild!