tisdag 23 mars 2010

Engelska vid köksbordet



I framtiden vill jag studera. Textdesign, litterär gestaltning eller litteraturvetenskap. Det enda som sätter hinder för mig just nu är den olyckliga engelska. När jag gick i skolan läste vi ryska, inte engelska. Engelska var för kapitalister. Vår Store Bror bestämde åt oss att vi skulle ta avstånd från allt som luktade kapitalism, till och med från ett sådant användbart språk som engelska.

Grunder i engelska har jag för jag har läst lite på egen hand och man lär sig en del genom vardagslivet. Men jag är för osäker, vågar inte använda engelska och har behövt att läsa den någon termin innan jag kan börja med engelska A. Så jag anmälde mig till kursen, gjorde provet och blev antagen till den nivån jag sökte. Livet är dock aldrig så lätt som man önskar sig. Det har visat sig att jag inte får läsa något alls inom den kommunala vuxenutbildningen för att jag är arbetslös. Så jag har fått sluta skolan innan jag ens började den. Regeln är kanske till för att förhindra fusk men mig hindrar den från att komma i mål.

Fast jag ger mig inte. Jag pluggar engelska vid köksbordet. Det finns inga regler som kan förhindra mig från det. Så till hösten tänker jag läsa engelska A på distans. Jag räknar med att vara egen företagare då och kan bestämma över min tid alldeles själv.

8 kommentarer:

Nitida sa...

Så duktig du är, som vill läsa engelska. Själv är jag så dålig på språk och har gett upp för länge sen om att kunna lära mig mer.

Pia sa...

Toppen att du inte ger upp :) Kram och Good Luck

cruella sa...

Lycka till, och se till att dränka dig i engelska på det trevligaste av vis - hyr film och ta bort den svenska texten. Man blir uppmärksam och tar in på ett helt annat sätt och får en bra mätare på hur mycket man kan. Och HÖR verkligen hur det ska låta.

När det gäller ordförrådet finns inget bättre än att läsa, läsa, läsa på engelska, börja gärna med ungdomsböcker eller chick-lit.

cruella sa...

Förresten är jag oerhört avundsjuk på alla som behärskar ryska!

Fru Venus sa...

Bra tjejen! Visa dom bara (vilka knäppa regler)! Lycka till, eller Good luck! :-)

Smilla sa...

För litteraturvetenskap behöver du inte så mycket engelska, åtminstone inte för a-kursen (jag har läst den).

Det är bra att det finns så mycket bra program och böcker för att lära sig hemma. Jag har köpt in kurslitteratur i personaladministration och juridik som jag läste när jag arbetade. Väldigt lärorikt i kombination med erfarenheten. Sedan har jag studerat journalistik hemma nu ett tag, även innan kursen.

Kan du inte berätta mer om ditt företagande? Jag är så nyfiken. Du är en inspiration!

Jeanette Nord sa...

Heja Anna, du fixar det! Härligt att höra om ditt egna företagande. Berätta, berätta - nyfiken så jag nästan spricker! Hoppas det har med text och foto att göra, du är SUVERÄN på båda!

Kramar i mängd
Jeanette

Viktoria sa...

Heja Anna! Kämpa på!