torsdag 17 september 2009

Humle







Jag har plockat mina humleblommor och lagt dem på tork. Inom den gamla örtmedicinen används humle som bland annat hjälpmedel vid sömnbesvär. Det har jag aldrig testat förut men nu, när min humleplanta har givit mig så många kottar, då ska jag göra det. Te gjort på humle smakar väldigt beskt så det är ingenting jag kan tänka mig att bjuda någon vän på. Men som kur mot orolig sömn tycker jag att det smakar helt ok. Precis så som man förväntar sig att en medicin ska smaka.

5 kommentarer:

Annelie sa...

Grönt är skönt och lugnande.

Ancan sa...

Jag har ena hörnan i växthuset fullt av humle.
Förra året torkade det "på gren" - men nu iår ska jag försöka få tid till att skörda det .

Så vackra kottar tycker jag <3

Anonym sa...

Ja humle är bra! Men jag får inga kottar på mina....
Ha de gott!

//Cissi

Anna Stilla sa...

Humlekottar får man bara på honplantor. Cissi, du har nog en hanplanta.

mariaK. sa...

Har läst att man kan lägga kottarna i örngottet med, de utsöndrar något ämne som är lugnande. Så slipper man ju den beska smaken ;-)
/Maria