onsdag 29 juli 2009

Drömmen om ett torp



Jag drömmer om ett torp. Med bär- och svamprika skogar på baksidan och öppna gröna ytor på framsidan. Gärna en liten bäck eller sjö i närheten men det är inte nödvändigt. Men gärna. Mulltoa, höns, ateljé, ett lagom stort trädgårdsland, äppelträd, bevarad inredning från sisådär 30-talet, trägolv, vedspis, kanske ett par getter eller några ullfår. Magnus vill säkert ha en häst så gärna en stallplats, tack. Billigt ska det också vara så att vi slipper ta alltför stora banklån.

Ibland tittar vi bland husannonser och drömmer bort oss. Till vår fina, lilla stuga där vi ska leva resten av våra dagar. Bli gamla tillsammans. Dö tillsammans. Fast det är inte säkert att vi kommer att dö tillsammans för Magnus har planer på att leva 107 år och jag tror att jag kommer att falla ihop vid 62. Men tills dess ska vi bo och arbeta tillsammans.

Planen är att så fort barnen har lämnat hemmet då ska vi leta på allvar efter vårt drömboende. Barnen är nämligen riktiga stadsmänniskor och det vore hemskt att tvinga dem till ett så spartanskt liv. Och om man flyttar ut med barnen då måste man genast köpa ett större hus och det har vi nog inte råd med. Och vad ska vi göra med det stora huset när barnen har flyttat till Stockholm eller Göteborg? Eller Las Vegas för sådana planer har Dawid. Nej, vi väntar snällt.



Och om vi inte hittar det torpet vi drömmer om eller om vi har alldeles för lite pengar för att köpa det så finns det andra möjligheter. Tack och lov....

Den översta bilden kommer från Stugnet. Den andra har jag hittat hos Isabelle Halling McAllister

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ni vill inte köpa vårat? Nähä inte det... ;)Varför inte köpa ett hus och ha det som sommarbostad redan nu? Då kan ni njuta av torpliv, och barnen kanske tycker att det är kul under sommaren? Finns det ett hus till på tomten så kan det ju bli ett eget krypin där de kan hänga med kompisar. Under tiden kan ni renovera och kanske bygga ut om det behövs.Ni kan säkert hitta ett till ett bra pris, men kolla upp takrännor, panel och sånt så ni inte åker på en fuktskada. Och ser ni myror som ser ut som skogsmyror så ta en närmare titt...
Sen när barnen flyttar hemifrån flyttar ni ut permanent!

Anna Stilla sa...

Hej Soffy!

Ja, vi har funderat på en sådan möjlighet men det skulle bli för dyrt för oss att betala för två olika boende. Vi har till och med tittat på ett fallfärdigt hus som vi kunde få väldigt billigt. Magnus är jätteduktig hantverkare så han skulle kunna fixa till det men när vi började tänka på det som renoveringen skulle kosta plus kostnader för vår bostad i stan då överskred det våra ekonomiska gränser. Vi försöker in i det sista att inte ta något lån och istället klara oss med de medlen vi har tillgång till. Om vi fick köpa huset om 5-6 år, när barnen är vuxna, då skulle vi kunna ställa en husvagn på tomten och bo där medan vi jobbade med huset. Men huset är i sådant skick att jag tror att om 5-6 år är det helt borta.

Och jag lovar, jag ska hålla mig borta från myror :)

Kram
Anna

Laila sa...

Å så ljuvligt! Håll drömmen vid liv.
Det gör Per och jag också nämligen.
Det skulle vara mitt eget lilla himmelrike...