måndag 15 juni 2009

Fröken Duktig och Rebellen



Bor det en Fröken Duktig inom Er?

För det bor en sådan inom mig. Fröken Duktig tjatar jämt om att bädda sängen, ta hand om disken omedelbart, laga mat på ekologiska råvaror, ha fint i soffan och så vidare. Hon har en väldigt auktoritär röst ska ni veta. Det är liksom omöjligt att inte lyda henne.

Vilken tur att det finns ganska mycket utrymme på den diffusa platsen som jag kallar inom mig. Så pass mycket utrymme att även en Sann Rebell känner sig hemma där ibland. Idag har både Fröken Duktig och Den Sanna Rebellen bråkat med varanda. Duktig började sin dag med att tjata, vad annars. Men Rebellen var på hugget och nästan skrek att världen inte går under om jag låter bli att bädda sängen. Och världen går absolut inte under om man struntar i att baka bullar. Man kan faktiskt köpa en påse och ägna baktiden åt något annat. Som att läsa. Eller bara slöa med rent samvete. Rebellen har vunnit dispyten.

Sängen har stått obäddat hela dagen. Katten tyckte att det var en lysande idé. Och så har vi fikat på köpta bullar. Utan att jag har tänkt att fy, vilken mamma jag är. Som bjuder barnen på köpta bullar med massor med konstiga ämnen i. Nej, nej, nej. Inget dåligt samvete här inte. Visst, ibland är det väldigt skoj att vara en riktig husmoder med allt vad innebär. Men ännu roligare är det att få vara en husrebell när man känner för det.

2 kommentarer:

Maria sa...

Hej ANna!
SÅ mycket jag känner igen mig! De båda bor inom mig också.
Försöker tagga ner och lära mig av rebellen inom mig...

Sanna sa...

Heja rebellen!! =) hihi.. Den måste få titta fram lite oftare, vi mödrar tar oftast på oss för mycket..måste lära oss att bara finnas till och leva för dagen =)
Kraaam
Sanna