söndag 29 mars 2009

Små men stora förändringar



När vi ändå vänder upp och ner på vår lilla lägenhet då passar jag på och röjer och rensar. Samt målar. Korgar i "korgfärg" har blivit vita. Jag är inte mycket för den pryltokiga fransk - danska vita stilen. Men en sak är ostridbar. Vit tillför en känsla av renhet och luftighet. Jag längtar efter just den här känslan, särskilt i köket.

Ikväll ska vi för första gången sova i vårt nya sovrum. I en säng som är... håll i er... 240 cm bred. Inte lite eller hur? Vi har slagit ihop två 120 - sängar och på så sätt fått en jätteyta att sträcka sig på. Sovrummet är dock inte riktigt klart än. Eftersom jag har inga pengar att lägga ut på nya garderober, nytt överkast eller ens en ny fin lampa så får jag ta tjuren från andra sidan :)

Jag ska inreda sovrummet i en riktigt bohemisk stil. Men en sådan stil köper man inte som paket utan skapar under en längre tid.

När jag började rensa och röja då gav jag mig i kast med våra överhyllor i köket. Usch, där tittar man sällan. Fett och smuts bet sig fast i hyllorna. Det gick åt en del diskmedel för att få bort allt ska ni veta. Sedan plockade jag ner nästan alla saker som vi hade och sparade bara sådant som används i ett kök. Plus en liiiten, liiiten, alldeles liiiten helt opraktisk sak:



I höstas fick jag eterneller av min svägerska. De var alldeles för fina för att bli av med samtidigt som jag inte har haft riktigt plats för dem. Nu, under mitt krig mot onödiga prylar, har jag blivit tvungen att fatta ett beslut.

Ska eternellerna få stanna eller glädja någon annan?

De har stannat. Instuckna i en emaljmugg (med oasis i). Och gläder mig :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den stilen som får ta sin tid är alltid den allra bästa! 240 cm är INTE illa, bara ni inte tappar bort varandra :)

Unknown sa...

WOW, vilken jättestor säng ni får!!! Hihi, just det, tappa inte bort varandra nu bara :-)))

Så du penselmålar dina korgar...jag funderar också på det...har hur många somhelst ju...och är trött på ~korgfärgen~...

Jag fick ett gott råd om att man kan spraymåla i en IKEA-kasse, så att det inte yr runt så väldigt, om man sprayar alltså.

Kramen
från Eva