tisdag 24 mars 2009

Drömma är gratis!







Det är stora saker på gång.

Det äldsta barnet lämnar boet. Jesper flyttar hemifrån och Magnus får magont. Nu har Magnus alla barn flyttat och kvar har vi mina två. Man tror att livet är statiskt, att idag kommer att vara för evigt men vips, så tar livet en vändning. Allt förändras... Den ena dörren stängs och den andra öppnas.

Bokstavligen faktiskt.

Jag och Magnus får äntligen ett alldeles eget sovrum nu när Jesper har flyttat. Hittills har vi sovit i en klädkammare som Magnus har gjort om till ett väldigt trångt sovrum. Där fick vi plats med en 120 cm - säng och några hyllor. Rummet vi får ta över just nu känns enormt stort i förhållande till det vi har sovit i under de senaste 3 åren. Tänk att vi ska ha ett fönster i vårt sovrum. En självklarhet känns som lyx.

Vårt nya sovrum ska inredas och göras till ett mysigt och ombonat ställe. Jag fantiserar om nya gardiner, sängkläder, färger och lampor. Tänk om man hade obegränsat med pengar... Oj, vad jag skulle shoppa då! Men nu är inredningskassan så gott som obefintlig så vi får använda oss av de resurser vi har. Men drömma är gratis så jag kan föreställa mig att jag bor i Avonlea. Eller kanske i en saga, bland älvor och troll. Eller till och med i ett slott...

Bilderna till dagens inlägg har jag lånat från www.flickr.com

7 kommentarer:

Unknown sa...

Bilden av det översta sovrummet, tycker jag är helt underbar i sin enkelhet och sina nyanser!

Ja, livet tar sina vändningar, och det är ljuvligt att höra din glädje över att få ett sovrumsfönster, för du kan verkligen glädjas åt det stora i det lilla!

Kramen
från Eva

Anonym sa...

Vilken tur för pappa lilla att vi inte bor så långt borta=) Ska ta väl hand om bridern min. Kramar Emelie

Birgitta sa...

Så härligt att få lite mer utrymme, även om det svider när barnen lämnar hemmet, men samtidigt lite spännande. Vackra rum, som är mysigt att drömma om, alltid kan man få inspiration till nåt eget. Kramar och ha det gott. Birgitta

Anonym sa...

Drömma är bra, sen kan det ju bli verklighet en vacker dag! Jag får inte riktigt ihop ekvationen hemma hos er, jag har för mig att jag läst att ni bor i en 3:a? Har en bott i v-rummet eller har de delat rum? I vilket fall som helst så grattis till ert nya rum, hoppas ni får det riktigt mysigt & avkopplande där!

Anna Stilla sa...

Vi var fem som har bott i en fyra. Alla tre barnen hade varsitt rum. Vardagsrummet ligger precis i mitten av lägenheten så det är omöjligt för oss (mig och Magnus) att sova där. Därför har Magnus gjort om klädkammaren. Han ljudisolerade den, drog in ventilation och målade om. Men nu, när Jesper flyttar så blir hans rum över och på så sätt får vi ett riktigt sovrum.

Livet är faktiskt ganska lustigt. Soffy och henns man gör i ordning sitt hem för att välkomna en ny familjemedlem. Och vi gör precis tvärtom :)

Vi går genom olika kapitlen här i livet och det fascinerar mig. Men samtidigt skrämmer för jag inser hur fort tiden går. Den segar sig lite i början men sedan swischar den förbi. Inom fem år kommer antagligen alla våra barn att flytta ut. Fem år! Det är en tredje del av den tiden jag och barnen har haft ihop. Och dessa 15 år känns som en minut, var har alla dessa år tagit vägen??? Hur fort ska då 5 år gå? Ojojoj, jag törs inte ens tänka på det.

Lina sa...

Visst ska du drömma och oftast hittar man de finaste och mest personliga sakerna på loppis så det behöver inte bli så dyrt. Det är verkligen min melodi:)
Tack för din fina kommentar!
/Lina

Anonym sa...

Ah, nu förstår jag :) Ja, det är fashinerande med livets skeenden, och lite skrämmande för nu blir det något helt nytt & okänt!