lördag 23 augusti 2008

Stilla news

K A L A S



Sara är numera 13 år. Vi har firat henne med tårta, presenter och kalas. För första gången i mitt liv har jag KÖPT en tårta. Stundsvis har jag haft dåligt samvete för det men...



... men tårtan såg god ut och...




... och gästerna klagade inte.




Vid sidan om allt sött har jag bjudit på mackor. Jag måste säga att mackorna var ännu bättre än tårtan. Inte för att jag har gjort dem utan för att det är nog en skön brytning mot det söta.


S V A M P I G T



Det är otroligt hur mycket svamp det växer i år. Så mycket svamp har jag inte sett sedan jag var liten. Jag brukade plocka svamp tillsammans med mina far- och morföräldrar. I Polen plockar man otroligt mycket svamp. En gång läste jag att svamplockning i Polen kan betraktas som folkrörelse och det är sant.

Just nu växer det så mycket förstaklassig matsvamp i skogarna att jag måste blunda när jag går ut med Nosan. Jag har redan några liter förvälld karljohan i frysen och det är bara början. Men jag märker att många inte vet så mycket om svamp. Jag ser överallt bortslängda karljohansvampar. Tydligen har någon plockat upp dem och sedan känt sig kanske osäker och slängt bort de helt friska svamparna.


Tegelsopp



Karljohan



I G E L K O T T E N




Även i år har jag fått en inneboende. Den här gången under grillen. Förra året bodde det ett par igelkottar under hammocken. De är så gulliga tycker jag och jag önskar att de fick bo kvar på våran altan men tyvärr... Igelkottar har ingen toakultur och de bajsar runt sina sovplatser. Förutom att det stinker, ser kladdigt ut så är det rent av ohygieniskt. Så jag har fått ta bort igelkottens "hus", dvs ett skynke som har legat ihoprullat under grillen.

10 kommentarer:

Jeanette Nord sa...

Hej Stilla!
Jag tillhör en av dem som är svamp-osäker! Men jag klarar Karl-Johan och kantarell. Så det brukar jag plocka! En gång när jag jobbade som chef tog jag ut mina medarbetare i skogen på svamp plockning - lite som teambuilding sådär - som tur var jobbade det en polsk tjej hos mig då. Hon blev helvild i skogen och plockade allt. Ja inte flugsvamp...men resten. Typ! Vi andra mesiga svenska plockade inte en enda svamp för vi hittade inga kantareller!!!!!

Önskade att jag vågade mer .... men magpumpning verkar så plågsamt :-)

Ha en härlig helg och än en gång grattis till körkortet!

Kram på dig
Jeanette

Dubbelörn sa...

Vilken otroligt vacker Sara!! Vilken tjej!!

Stort grattis till henne!

Kramar

Birgitta sa...

Tack för dina bilder, mysigt att se olika händelser i ett svep och din dotter är en riktigt skönhet. Tårtor kan man både köpa och göra själv, det blir som det faller sig. Kramar Birgitta

Anonym sa...

Hallåjs! Gud vilken söt tonårsdotter du har och får säga grattis i efterskott! Fin tårta och mackor! Ibland kan det vara skönt att köpa något färdigt också! Grattis till körkortet!

Må gott!

//Cissi

Anonym sa...

Så fin bild på Sara! Och igelkotten! Hittade en massa karljohan som tyvärr bestämt sig för att växa just där vi myrrat mot myrorna, konstigt! Jag är lite osäker i svampskogen, men kantareller och stlot fjällskivling känner jag igen.

Och Anna, tack så mycket för födelsedagshälsningen du skrev hos mig, den värmer så gott!

Sömsmånen sa...

GRATTIS TILL KÖRKORTET!!!

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN, SARA!!!!

GRATTIS TILL EGET BOENDE, IGELKOTTEN!!!!

Maria sa...

Grattis till Sara! Så vacker hon är! Som sin mamma. Och grattis till körkortet!

Anonym sa...

Jösses vilken underbart vacker dotter du har Anna!
och dina smörgåsar ser goda ut....nu blev jag ju hungrig :)
Är du mycket ute och kör nu, Anna .....du kan ju ta en sväng till Blekinge när du känner dig hågd, hade varit mycket trevligt :)
Kraaaaaaaaaaaaaaam

Anonym sa...

Du avhandlar mycket i inlägget ;-) Det där med igelkottar stämmer säkert, men jag tycker de är gulliga, som tillfälliga besökare. Svampar kan jag lite för lite om för att verkligen kunna dra nytta av en skogspromenad just nu. Det är de allra vanligaste jag med säkerhet känner igen. Kanske skulle jag gå en svampplockarkurs?
Tonåriga barn, uj uj, konfliktåren har just börjat :-) Verkar ha varit trevligt kalas, smart med det salta.

Anonym sa...

Fina foton Anna!

Jag hoppas att igelkotten hittar ett nytt bo innan vintern, kanske har ni en hög ris någonstans? Det råder ju brist på ställen för igelkottar att övervintra på antar jag. :-(