tisdag 22 juli 2008

Leksaker genom tiderna



Idag har vi besökt Tidö Leksaksmuseum, det första och största leksaksmuseet i Sverige. På två våningar ryms en otrolig samling av leksaksbilar, trampbilar, båtar, flygplan, dockor, bokmärken, dockhus, barnböcker, spel, hushållsapparater i miniatyr, teaterlådor, laterna magica. Man blir helt yr av att titta på alla dessa fina saker. Som vanligt blir jag förundrad över hur allt detta har överlevt i 100 år. Någon måste ha varit rädd om sina leksaker...








5 kommentarer:

Mona sa...

Jag tror att folk i allmänhet var mer rädd om sina saker förr än vad vi är idag. Slit och släng-mentaliteten i kombination med tillgänligheten av material har gjort oss oförsiktiga. Men för att Moder Jord ska överleva krävs att vi minskar användandet av nytt material. Det är en av anledningarna till att din Recycle Shop är så fantastisk. Sedan finns det förstås många fler anledningar till det :-)
Kram / Mona

Ninni sa...

Vilka sanna ord som Mona skriver...Så roligt att titta på leksaker. Det är många år sedan var jag på Leksaksmuseet i Stockholm men jag minns fortfarande de fantastiska dockskåpen...det är något som jag gärna skulle vilja ha.
Kram Ninni

Anonym sa...

Jag som gillar små saker, måste bege mig dit nångång!

Unknown sa...

Kanske inte bästa stället att ta sina barn? :) Då skulle dom inte hålla 100 år till!

Anonym sa...

Dit ska jag. Nångång!