tisdag 19 september 2006

Ketchup

Igår...
Jag blev sugen på korv med bröd. En sådan lindad i bacon...
-Vilken dressing? - frågade korvtanten.
- Jag vill inte ha dressing. Bara ketchup.
Så jag fick min korv, dränkt i någon starkt orange röra. Jag pekade på röran och sa att jag inte ville ha någon dressig ju. tanten upplyste mig att det var ingen dressing utan ketchup. Jag rynkade på pannan. "Dansk" Sa tanten efter en stund. Men jag ville ha ju vanlig, röd ketchup. Jag vet hur den oranga smakar och det smakar så man vill spy. Jag bad tanten byta bröd och hon blev arg.
- Nästa gång får du säga innan att du vill ha svensk ketchup!
Och det där var ingen dröm. Jag önskar att det vore det. Om man befinner sig på svensk mark och köper korv och bröd så bör det inte vara självklart att man får lite Felix? Som är röd och ganska mild i smaken?
Och idag funkar inte blogger som den ska så det blir ingen bild.
***
Wczoraj kupilam sobie hotdoga i powiedzialam, ze nie chce zadnego dodatkowego sosu, tylko sam keczup. Kobieta nalala mi do bulki jakiejs pomaranczowej mazi. jak skrecilam sie z obrzydzenia i powiedzialam, ze ja przeciez chcialam tylko keczup to kobieta mi oznajmila, ze to jest keczup, ale dunski. Zazyczylam sobie zmiany chleba, bo ja chcialam zwyklego czerwonego keczupu. Kobieta dala mi nowa bulke ale sie wsciekla
- Nastepnym razem powiedz wczesniej, ze chcesz szwedzki keczup.
I to nie byl zaden sen. Jesli czlowiek znajduje sie na szwedzkiej ziemi to ma chyba prawo oczekiwac troche zwykle czerwonego keczupu do swojej parowki...
A dzisiaj szwankuje blogger wiec nie bedzie zadnego zdjecia.

Inga kommentarer: