onsdag 7 juni 2006

Drömmen

Jag kom hem helt slutkörd. Alven ringde och vi pratade en liten stund. Sedan åt jag min kyckling med spaghetti och spenatsås, drack te. När jag var klar med energitillförsel kände jag på mig att jag höll på att somna så jag flyttade på mig till sängen. Sov minst två timmar. Drömde att jag räddade en nyfödd baby som höll på att drunkna. Jag lindade den i min filt la den på min arm. Runt om mig fanns det massor med människor, jag var nog på någon fest. Försökte ta bilder men tappade min kamera. Och hela tiden hade jag babyn med mig. Babyns huvud var helt genomskinligt och fyllt med vatten. Jag hamnade i ett rum som jag trodde var tomt och satte mig på sängen. Då fick jag syn på en man. Han vaknade och försökte slita i mina kläder. Hans blick var manisk. Jag flydde.
Jag fick inte drömma drömmen klart för jag blev väckt av ett gäng ungdomar som skrikande bankade på vår dörr.
Ingen bild blev tagen idag. Gud lyssnar inte på icke ödmjuka böner och inpiration lyser med sin frånvaro.
***
Sen
Po pracy bylam bardzo zmeczona. Zjadlam, wypilam herbate, porozmawialam z magnusem i poczulam, ze zasypiam. Przenioslam sie wiec do lozka i spalam chyba ze dwie godziny. Snilo mi sie, ze uratowalam noworodka od zatoniecia. Owinelam go w koc i trzymalam na ramieniu. Glowa dziecka byla przezroczysta i wypelniona woda. Wokol mnie bylo pwelno ludzi, ja bylam pewnie na imprezie. Probowalam robic zdjecia ale zgubilam moj aparat. Caly czas mialam noworodka ze mna. Weszlam do pokoju, myslalam, ze byl pusty. Usiadlam na lozku ale tam spal jakis facet. Obudzil sie i probowal zerwac ze mnie ubrania. Ucieklam.
Nie moglam dosnic mojego snu do konca bo mnie obudzily wrzaski mlodziezy, ktora walila w nasze drzwi.
No i nie zrobilam zadnych zdjec. Bog nie sluche niepokornych modlitw. Inspiracja swieci swoja nieobecnoscia.

Inga kommentarer: