måndag 10 april 2006

Blandat




Jag har grova misstankar om att min säng besitter magiska krafter. Så fort jag lyfter på huvudet (särskilt när jag ska till jobbet) så faller jag i sömn igen. Det är ju rena kampen att vakna till livet.
Inatt drömde jag mardrömmar. Både Dawid och Tusse käkade råttgift. Jag tittade på dom och såg hur blodet ränn ur deras näsor. Usch...
Jag har slutat jobba tidigare än planerat eftersom vi har haft så få barn idag /påsklov/. Hemma i hallen mötte jag Dawids tjejkompis och strax efter hoppade det en till ut ur badrummet. Hade stor lust att fråga om det är några till som gömmer sig här någonstans. Men jag lät bli. Som mamma kan jag ju bli uppfattad som kärring.
Jag har läst om Haglund som blev jagad av en björn någonstans i Trysil. När han sprang för livet (Haglund och inte björnen) så tänkte han "Det här är inte möjligt. Det händer inte mig!". Precis så tänkte jag i fredags när jag gick vilse i skogen. Fast det enda djuret jag träffade var ett rådjur som jag av misstag skrämt iväg. I boken råder dom läsarna att man ska stå stilla när man möter en björn. Absolut inte springa. Och man ska prata lugnt med björnen. Förstår den svenska? Eller polska? Vad ska jag säga till honom? Schass björnen, jag vill vara ifred när jag skiter på mig av rädsla?
***
Pomieszane...
Mam silne podejrzenia, ze moje lozko posiada magiczna moc. Za kazdym razem, jak ja podnosze glowe (szczegolnie jak mam isc do pracy) to zapadam w gleboki sen. Dzisiaj snily mi sie koszmary. Dawid i Tusse jedli trutke na szczury. Patrzylam sie na nich i widzialam, jak im krew z nosa ciekla.
Dzisiaj skonczylam prace wczesniej niz zwykle. Mielismy bardzo malo dzieci bo to ferie swiateczne. Jak weszlam do domu to natknelam sie na kolezanke Dawida a po chwili wyskoczyla kolejna z lazienki. Mialam ochote zapytac sie czy przypadkiem nie ukrywa tu sie ich wiecej. Ale nie zapytalam sie gdyz jako matka moge byc posadzona o to, ze jestem jedza.
Czytalam o facecie, ktory nazwywa sie Haglund. Otoz ten facet byl scigany przez niedzwiedzia i podczas ucieczki myslal, ze to niemozliwe, ze on sni. Tak wlasnie ja myslalam, jak w piatek bladzilam po lesie. Chociaz ja natknelam sie tylko na sarne, ktore przez pomylke sploszylam. Autorzy ksiazki polecaja, aby stac spokojnie jak sie spotka niedzwiedzia. Za zadna cene nie wolno uciekac. I najlepiej jest przemawiac spokojnym tonem do niedzwiedzia. czy on rozumie szwedzki? Albo polski? I co jemu mowic? A, sio! Jak sram ze strachu to chce miec swiety spokoj?

Inga kommentarer: