söndag 15 januari 2006

Mera mat



Idag har jag bakat dinkelbröd. På mitt jobb lagas all mat på ekologiska råvaror och brödet bakas på dinkelmjöl. Eftersom det är så gott så ville jag försöka själv. Och jag är så nöjd med resultatet. Barnen ville att jag skulle skära i rykande brödet så jag fick stå i köket och vakta det.
Barnen pratar ibland kärlekspråket med varnadra:
- Du är värre en en dissad apa
- Shut up
- Är du med på någon lek?
- Shut up
Jag har inte fått klart för mig hur ma är som dissad apa. Det är tydligen inte så bra.
Dzis upieklam chleb na pszenicy orkisz (spelt). To taki stary rodzaj pszenicy, znany ponoc juz w epoce kamienia. U mnie w pracy gotuje sie wszystkie posilki z ekologicznych surowcow a chleb jest pieczony na pszenicy orkisz. Poniewaz smakuje bardzo dobrze wiec ja chcialam sama sbrobowac. I ja jestem taka dumna z wyniku. Dzieci chcialy abym ja kroila jeszcze parujacy chleb wiec ja musialam stac w kuchni i pilnowac. Czasam dzieci rozmawiaja z soba w jezyku milosci:
- Jestes gorsza niz ponizona malpa
- Shut up /zamnknij sie/
- Pobawimy sie razem?
- Shut up
Nie bardzo rozumiem jak to jest byc ponizona malpa. Wyraznie nie zbyt ciekawie.

Inga kommentarer: