lördag 7 september 2013

Ballonger, taboulleh och svensk honung


 
Vissa dagar är bättre än andra. Idag är det precis en sådan dag. Jag har besökt en marknad där det såldes ballonger, hantverk och mat. Honung, bröd bakat i vedung, korvar, närodlade grönsaker och fisk. Men jag drogs till ett litet stånd där en kvinna och hennes man sålde taboulleh, vindolmar, filodegsrullar, baklava och mycket annat gott. Jag fyllde en tallrik med godsaker, satte mig i skuggan och åt tills jag sprack. Sedan gick jag tillbaka till kvinnan.
 

- Det var jättegott! Har du lagat allt själv?
- Ja och min man har bakat. Han är bagare.
 

Mannen höll sig mest i bakgrunden och servade kvinnan med plastpåsar och växelpengar. Hon hade slöja på sig, ett vänligt leende och talang för affärer. Och god mat.

Inga kommentarer: